anonym Personál zeptal se před 14 roky
Dobrý den paní Radano.Vaše webové stránky jsou moc krásné a hodně mě zaujalo ,jak odpovídáte ,jak pomáháte lidem.Jsem z Jížních Čech ,ale ráda bych se Vám svěřila s mojim příběhem.Týká se to mojeho syna.Jmenuje se Pavel a ted v květnu ,když mu bylo 18 let se od nás odstěhoval k mojí mamce.Je to od nás asi 4O km.Proč se odstěhoval Vám hned vysvětlím-prý potřebuje svobodu a volnost.Vím ,že svoboda je krásná věc ,ale musí být s pravidly,protože jinak se stane to co se právě stalo.Vychovávala jsem ho jak??Já nevím snažila jsem se být přísná učit ho věci které do života a do dospělosti patří ,jako je nějaká povinnost ,úcta ,láska…nebyl s ním nějak velký problém až ted co se odstěhoval…je pryč půl roku a už udělal toto: hned po obdržení řidičáku měl ho asi 14 dní sedl za volant opilý měl přez 1 prom.,tak to šlo k soudu a sebrali mu papíry na 14 měsíců a podmínka na celý rok.Myslela jsem ,že snad umřu jak mi bylo líto ,že si to můj syn dovolil vůbec udělat.Já ani manžel nepijeme.Plakala jsem a vysvětlila jsem mu ,že se to tedy už stalo ,ale ,že se to nesmí stát už víckrát.Slíbil ,ale nedavno jsem se dozvěděla ,že jezdí dál…má tam partu a jsou to pěkní chuligáni včetně mého syna-bohužel.Jeho kamarádům jsem to oznámila ,že nesmí řídit ,nevěděli to.Co bude dál??Je vyučený automechanik a ted nastoupil na rok do školy,do práce nechce jít prý půjde příští rok na nástavbu s maturitou.Prosám vás pokud by jste mi vy jako hodně vzdělaná žena chtěla poradit budu moc ráda.Nevadilo by mi ,že se odstěhoval ,chápu ,že mu je 18 a chce si užívat ,ale mám o něho strach.Hrozně se změnilo jeho chování bojím se ,že snad i pokuřují nějakou tu trávu.Nemám se prý o něho už zajímat mi pořád tvrdí ,ale já to neumím,je tedy ve mě nějaká chyba??Jáké mám k němu povinnosti ??Jsem hrozně zoufalá ,hrozně se o něho bojím ,a moji rodiče ty prostě se snad zbláznili ,když o všem ví a nic nedělají.Děkuji Vám a budu se těšit na vaší odpověd.Mějte krásný den.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 14 roky
Milá Mili, vůči synovi máte vyživovací povinost, pokud se připravuje na povolání aniž by školní docházku přerušil. Můžete si nechat stanovit soudně výživné, to mu platit, v té souvislosti bych doporučovala řešit trvalý pobyt…. Pouštět pouta mezi členy rodiny je věc velmi náročná. Když syna dokážete skutečně pustit, je to od vás impulz k tomu, aby vnímal zodpovědnost za sebe. Jak si to vyřeší vaši rodiče, je jejich starost, to jim i řekněte. Skutečně je třeba se vymezit, přát si svobodu… každý může měnit opravdu maximálně sebe… nestojí-li druhý o spolupráci, nemůžeme za něj nic udělat. To je třeba přijmout a smířit se s tím. Jinak se utrápíte a nic nevyřešíte (spíš jeho odpor posílíte)