Dobrý den, potřebuji poradit.Jsem rozvedená,mám 2 syna -17 a 14 let.Otec dětí se k nim nehlásí.Starší syn přerušil studium na učilišti,má odpor ke škole,raději chtěl pracovat.Má práci na rok,a pak slíbil,že nastoupí na učiliště a školu dodělá.Domlouvali jsme mu celá rodina,že se základním vzděláním nic nenadělá.Nešlo to.Měl i problém s policií, kdy s kamarády vlezli do auta a zkoušeli jej nastartovat.Skončilo to odkladem a podmínkou na 18 měsíců.Během té doby zbil kluka kvůli holce a dostal podmínku 4měsíce na 18 měsíců.Jsem z toho nešťastná, protože jeho otec byl za rvačky trestanej a já nevím jak víc tomu zabránit.Do 15 let s ním nebyly problémy a co dostal občanský průkaz a nastala puberta se to změnilo.Druhý syn,si vybral studium na osmiletém gymnáziu, ale nyní začíná s tím,že na škole nebude,že chce na jinou po 9. třídě.Nechce ani slyšet, že by tam měl zůstat.Souhlasila jsem s jinou střední školou.Jeho přístup k učení je takový, že nemá potřebu plnit některé školní věci,i když je dost ctižádostivý,mívá období, kdy s ním nic nehne.Zápisky do sešitů nedělá,nechce se učit(pamatuje si ze školy většinou).V tomhle jsou každý jiný.Studovat chce, ale jinde.Nevím jestli s nimi zajít k nějakému psychologovi i co se týká profesní orientace- výběru školy, či ja bojovat s chováním puberťáků.Prosím o radu. Moc děkuji

Milá Ivo, vám bych doporučila navštívit seminář rodinných konstelací, principielně ve výchově synů přenést zodpovědnost za jejich život na ně, nebýt hotel, který jen dává. Chce-li syn pracovat a bude-li vám platit nájemné…, je to jeho věc, požádá-li vás o podporu na studiu, můžete ho podpořit, ale nebudete podporovat měnění škol (skutečně max. 1x), nebude-li si plnit své povinnosti, nebudete prát… Přípravu na zaměstnání dělají kvůli sobě nikoliv kvůli vám… ve školách nyní často vládne neřád a studenti získávají zkušenost, že lajdáckost projde… U zaměstnavatele už to tak nebývá… na to si ale musí přijít sami. K profesnímu psychologovi pouze tehdy, projeví-li zájem. Jednou dát nabídku a druhý den se zeptat na odpověď… Držím palce.