anonym Personál zeptal se před 14 roky
Dobrý den. Mám na Vás prosbu – dotaz týkající se mé tchýně. Ani jí tak nemůžu říct, protože je to maminka..Je jí 55 let, je učitelka na základní škole 1. stupně.učí 1-3 třídu. Nikdy neměla problémy,co se týče psychiky,jen občas si ztěžovala na stresy, které jsou vyvolány dnešní dobou spojené s výchovou dětí. Ale vždy to brala s nadhledem. Asi před 2 lety jsme u ní zaregistrovali zvláštní stav. Jednoduše řečeno jako by byla opilá. Vyznačovalo se to nemožnosti se soustředit na myšlenku, zapomínání slov a nemožnost se vyjádřit. Opakovaně se ptala na již zodpovězené otázky – tzn. Zapomínala. Byla unavená, mžourala očima,jako by se jí chtělo spát a většinou si šla potom lehnout. Tento stav se vykytoval většinou až odpoledne i přes týden i o víkendu. Přisuzovali jsme to jako že požívá alkohol a sama nekontrolovaně pije. 2 roky jsme to tak nechávali, protože jinak jim manželství výborně funguje, tak jsme se do toho nechtěli plést. Po 2 letech ale se to zhoršilo a už 2 víkendy po sobě tento stav trval téměř pořád. V pátek večer se to vyostřilo, že její syn – můj manžel jí to řekl, začala nesmyslně útočit a ubližovat slovně a nedokázala rozumně zdůvodnit, proč se takto chová. Ukončili jsme to a říkali, že v sobotu ráno,až vystřízliví, tak to v klidu rozebereme. Ráno její psychický stav byl dobrý,jakmile jsme to začali řešit, v ten okamžik upadla opět do tejného stavu. Tak jsme zjistili, že alkoholový původ v tom není,ale pravděpodobně nějaká psychická porucha. Nic si na druhý den nepamatovala, co říkala. Opět pak byla apatická,až připomínala opilého člověka. Pomůže ji se vyspat. Jinak nechodí k žádným lékařům, neužívá žádné léky,brání se tomu, protože to neuznává. Taky si nikdy nechtěla přiznat, že je nějaký problém(už manžel jí kdysi říkal, že je psychicky nemocná – to bylo to nejhorší,co mohla slyšet – byla zlá, vyčítala mu naprosto všechno!) Určitě se bude bránit jakékoli pomoci. V tuto chvíli dále chodí do práce, její manžel ví, že nějaký problém je,ale pokud ona nechce s tím nic dělat, tak on řeší jen ty situace, kdy je dobře s ní.jednoduše řečeno – nechtějí s tím nic dělat a ona sama neví s čím, protože si tento svůj stav neuvědomuje. Proto Vás moc prosím, poraďte mi,co to může být za psychická porucha a co dále dělat. Já i můj manžel jsme v tom bezradní. Děkujeme moc.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 14 roky
Milá Lucko, jak sama píšete, když si ona pomoci nechce, pak to nikdo jiný za ni neudělá (max. zavolat první pomoc, když bude v tom stavu). Diagnózu nevím, napadá mne psychotická ataka, změny související s předčasnou demencí, afektivní reakce s následnou amnézií, Alzheimer asi ne, opravdu nevím. Doporučuji neurologicko psychiatrické podrobné vyšetření (ne 10minut u psychiatra) Chápu, že pro okolí je to náročné, ale jetřeba se s tím smířit a smířit se i se svou bezmocí. Držím palce.