Dobrý den, chtěla bych Vám poděkovat za tuto poradnu, a i já bych měla na Vás jeden dotaz.Zkoušela jsem hledat ve starších příspěvcích, ale nenašla jsem… Můj problém je STRACH, který mě ale začíná obtěžovat v běžném životě.Můj první strach z "nečeho" mi začal asi před 10 lety, kdy jsme měli s kamarády malou nehodu v autě, a zřejmě mi to vyvolalo nepříjemný zážitek z dětství, kdy do nás narazil autobus a já byla asi 10-15min mimo sebe z šoku.Můj strach se začal projevovat tím, že velice špatně nesu jízdu jako spolujezdec(jako řidičce mi to nevadí) kdy jsem nervózní, potí se mi ruce a mám vnitřní neklid.Samozřejmě moje "obranná" pozice je, že pokud nemusím nikam s nikým nejezdím, ale to samozřejmě není vždy možné takže se tomu nevyhnu.Když bych mohla jet na dovolenou dále autem, tak nepojedu, protože se mi začnou vybavovat všechny možné nepříjemné scénáře s nabouráním, které by se po cestě mohly stát.Raději tedy nejedu což samozřejmě normální není.Když jsem poprvé letěla letadlem zmocnila se mě stejná úzkost a panický strach, že to spadne, že nedoletíme, jaké to bude když budu umírat, že už nikoho neuvidím…prostě panická hrůza-při turbulencích jsem byla schopna klidně nechát letadlo přistát(ale pořád jsem si uvědomovala kolik by mě to stálo peněz) a pořád jsem si opakovala, že všichni kdo tady sedí chcou žít, i piloti i letušky…nepomáhalo ani uklidňování přítele…při druhém letu to bylo stejné a kdybych letěla po 3 tak asi opilá nebo nevím…podotýkám, že jsem "skoro" abstinent kdy si dám třeba 1x za měsíc max. 3 dvojky vína a někdy ani to ne za měsíc…Tohle není normální, ale pořád si tady můžu pomoct(i když samozřejmě špatně) že se této situaci vyhnu.Pokud jde o fóbie-vyvolala jsem si je sama nebo kde je příčina? Druhý problém, který mě trápí mnohem víc je neopodstatněný strach o své blízké, o sebe…Třeba když jedou naši na dovolenou autem, mám špatný pocit celou dobu, pokud nedojedou-a stále se mi vrývají myšlenky co když nabourají,co bude aby se jim nic nestalo, co když mi někdo zavolá a pořád dokola.Nemůžu se na nic soustředit a uleví se mi až mi zavolají jsme na místě.Tohle je třeba dané příčinou-někam jedou, ale stává se mi, že i bez příčiny se mi začnou vrývat nepříjemné situace co by se jim tak vše mohlo stát…Tohle je nepravidelné.Jsem třeba v pohodě a najednou mě sevře úzkostný pocit, že se něco stane a jsem jak na trní.A když v této chvíli někdo třeba zaúpí třeba jen au, že se třeba bouchl tak vyletím s bušením srdce co se stalo…Jak jsem řekla, tohle je nepravidelné a nikdy nevím, kdy mě tento pocit přepadne.Co mě překvapilo třeba v poslední době bylo, že jsem jela v přeplněné tramvaji a najednou se mi vrylo do hlavy, že co kdyby zastavila, nešly otevřít dveře a začlo třeba hořet…Obecně mám strach ze smrti blízkých a sebe.Bojím se toho.Zajímalo by mě, kde jsou příčiny tohoto, protože když to někomu řeknu, tak na mě kouká, že to opravdu normální není.A já to samozřejmě vím, ale nevím co s tím mám dělat, proč se mi takové nepříjemné věci samy vrývají do hlavy a na jaké pracoviště se obrátit.Jestli psychologii, psychiatrii apod…Předem Vám mockrát děkuji za Vaši případnou odpověď.

Milá Lucie, abreaktivní technikou by bylo možné vyřešit některé Vaše potíže. Dále by bylo užitečné urovnat si i některé myšlenky a přijmout svět i sebe. Jak to popisujete, je to na "chvíli" aktivní práce na sobě. Můžete vyhledat psychologa ve vašem okolí, kdybyste byla z okolí, určitě mne můžete kontaktovat. Byly by stavy pro vás k nesnesení, je možné dojít si pro medikaci k psychiatrovi a kombinovat medikaci s psychologickým přístupem k vnitřnímu světu. Bylo by užitečné, abyste absolvovala léčebné meditace "na míru". Přeji vše dobré