anonym Personál zeptal se před 15 roky
Ahojky, mam takový menší problém se svoji sestrou a rodiče to nechtějí nijak řešit. Bydlím v rodinném domku s moji sestrou a oběma rodiči. Moje sestra je o čtyři roky mladší (15) máme vedle sebe vlastní pokoje. Pokoje nejsou odděleny dveřmy,rodiče dveře zde nechtějí a sestra musí chodit přes můj pokoj aby mohla do ostatních místností. Zakazuje mi svícení po desátý hodině, nebo být na počítači, že jí světlo ruší a dokonce jí ruší otáčení stránek. Když ji neposlechnu tak otvírá okna nebo hraje na hudební nástroj což v jedenáct večer neni moc dobrý a nebo chodí za mamkou, která chodí po 21 hodině spát, tím ji vzbudí a pak mam různý zákazy( mamčina věta- když se neumíte dohotnou zákaz televize a počítače, zhasnout a spát. A jde se spát)( je sice pravda že druhý den zákaz neplatí ale stejně), zbytečné hádky. Přitom já jsem starší (18). Mamka mi potom ráno řekne, když se s ní hádám, že jsem jsem starší že můžu mít rozum, ale já nechci se řídit podle 15ti letýho člověka. co s tím? a ještě jeden takový problem sestra, nadává mamce a dává jí různé příkazy mamku to pak mrzí brečí a říká, že na to nemá nervy se s ní hádat. Sestra je tátův mazánek a táta radši nic neslyší a nic neděl a když tak je na mě vysazený a dělá různé narážky že si začínám já. a mě tohle už vadí poraďte děkuji Monika

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milá Moniko, některé rodinné vzorce jsou jen obtížně proměnitelné. Jak sama popisuješ jedná se o různé stereotypy, myšlenkové, vztahové, postojové…. Předpokládám, že s rodiči jsi to již zkoušela probrat… Zvláštní je, že mamka se cítí ze vztahu se sestrou také nešťastná a přesto…. nevíme, co je mezi mamkou a tátou… Můžeš navrhnout výměnu pokojíčku? Můžeš navrhnout návštěvu rodinného terapeuta, pro začátek tak zajít třeba ty s mamkou… terapeut by vás měl dál navést… Může se stát, že okolí se nezmění, tak je na tobě, aby jsi se dle toho zařídila. Koneckonců můžeš vyhledat odbornou konzultaci i ty sama… Držím palce.