anonym Personál zeptal se před 16 roky
dobrý den dá se nějak předejí schizofrenii? Bratr jí má a má dceru který je 15 měla by už v tomto věku podstoupit nějaké vyšetření? A jsou nějaký varovný začínající příznaky?

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 16 roky
Milá Věro, zda je člověk ohrožen schiz. se předem ví obtížně. Josu to drobné příznaky, které nepovažuji za vhodné tady vypisovat, protože sami o sobě mohu upozornovat na takovou možnost, ale také nemusí. Dcera by měla být o onemocnění informována a měla by vědět, že např. užívání drog včt. alkoholu je pro ni abnormálě rizikové, že by se měla vyhnout i experimentům… Pokud by dcera řešila – měla obavy z přenosu na ni či své děti, mohla by se věnovat širším souvislostem – např. rodinným konstelacím (ve věku dospělosti) – u opravdový specialistů (případně mne kontaktujte, doporučím ty, kteří si umí poradit i s náročnými situacemi, které mohou na semináři vzniknout)