anonym Personál zeptal se před 15 roky
Jak se vyrovnat se svou smrtí? Ne, neumírám. Je mi 21 let a jsem perfektně zdraví (alespoň co se fyzična týče) mladý muž. Můj problém tkví v tom, že mám až řekl bych nezdravý strach z vlastní smrti. Nebojím se že mě srazí auto, nebojím se že dostanu nějakou vážnou nemoc….můj strach se týká pouze a čistě smrti samotné. Když sem sám, nebo mám čas k zamyšlení, často se mi tato věc v mysli objeví a způsobuje mi až nesnesitelné stavy úzkosti a pocit zbytečnosti všeho – absolutní marnosti mého života. Proč se stravovat? Abych nezemřel hlady. Proč mít přítelkyni? Abych se cítil v životě naplněný. Proč se stýkat s přáteli? Abych se bavil. Ale k čemu to všechno je, když vím že za více či méně let o toto přijdu. Nejen o to, i o vzpomínky na to. Dokonce přijdu i o emoce, o schopnost sebeuvědomění a přijdu i o bezesnou noc z které si nic nepamatuji. Byl sem vychován ateisty, takže i když bych rád našel útěchu ve víře, nejde to, ať se snažím sebevíc. Ani myšlenka toho že smrt je přirozenou součástí života mě na náladě nepřidá – vidím to tak, že smrt život vezme a život je vlastně to jediné co mám, vše ostatní se k němu jen váže. No, těžko mi asi pomoci.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milý filosofe, jak se říká, bez smrti by nebylo filosofie … Pro Vás může být konfrontace se smrtí výzvou k odhalení toho co je a co není důležité… Vede Vás to k nelpění a to je skvělé – protože jak praví Budha: "Příčinou veškerého utrpení je lpění na čemkoliv" (i na myšlence, pocitu, životu ;) atd.) Je pravda, že vztah k něčemu vetšímu než je život jednoho člověka považuju za nutné pro psychické zdraví – může to být vztah k proudu života na Zemi (že zdraví prospívá vztah k transcendentu dokazuje mmj.http://www.volny.cz/j.krivohlavy/clanky/c_vira_a_zdravi.html ) Jj. vím, že udělat krok z ateistické výchovy do "jinam" nemusí být snadné, ale on ten krok nemusí být o víře ale o poznání, ke kterému mohou být různé cesty – jak cesta prožitku tak racionálního poznání. Pro "hlavu" může být zajimavá např. kniha "Kvantová duše" nebo třeba taky "Léčení minulými životy." Držím palce a přeji Lásku (nikoliv lpění) k životu