anonym Personál zeptal se před 14 roky
Dobrý den, prosím o radu, jak pomoci mým přítelkyním. To, že je vyslechnu se mi zdá málo. Chtěla bych jim dodat energii ke zvládnutí problémů, které řeší… Přítelkyně 1 (vdaná, 2 synové, v rodině dobré vztahy). Jsem s ní v práci v každödenním kontaktu: Problém: Maminka má rakovinu, z nemocnice ji poslali domů s tím, že nemoc je v konečném stádiu. Lékaři se vyjádřili, že jí už nemají jak pomoci. Co jí mám říct, jak ji povzbudit? Přítelkyně 2 – kolegyně z jiné pobočky naší firmy, vzdálená cca 80 km. Komunikuji s ní mailem a telefonem. Je vdaná, doma však ne dobré vztahy s manželem, 1 syn – ženatý. I se synem nejsou vztahy zcela ideální. Příčina jejich starostí: Snaše při práci na jejich zahradě stroj usekl kus nohy – zřejmě bude amputace ke koleni. Přiznám se, že i v tomto případě nevím, co kolegyni říct. Říci ji, že jsou lidé, kteří šťastně žijí i bez obou noh či bez nohy až ke kyčli mi připadá jako že celou událost zlehčuji a kdyby mi toto někdo řekl, tak bych si pomyslela: tobě se to říká, když se tě to netýká. Co jí mám říci, jak ji povzbudit?

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 14 roky
Milá Slunečnice, být pomocnicí – to je fajn… pokud to je vaše téma, bylo by dobré, abyste si přečetla např.: http://www.dobre-knihy.cz/detail-78691/prace-s-emocemi-pro-pomahajici-profese-karel-hajek.htm Vy můžete být svědkem, průvodkyní, člověkem, se kterým sdílí bolest – ale vy ji jen pozorujete, neberte ji na sebe. To, že jste ochotna ji naslouchat, je účinná pomoc od Vás. Dále si můžete nastudovat něco o umírání, o provázení ke smrti … U přítelkyně 2. je pro mne situace nepřehledná… ale jak to tak popisujete, doporučte ji, at si zajde k terapeutovi… a jinak i pro ni je užitečné, že to s Vámi může sdílet. Mějte pěkné dny a pozorujte