Jsem rozvedená s 16 a19ti letými syny.Před 4mi lety nás opustil manžel.Odešel k o dost mladší bezdětné slečně.Již delší dobu uháněl volné,ale i zadané ženy.Otec si syny nebere a ani je nenavštěvuje.Když ho chtějí synové aspon videt,jen těžko ho zastihnou.Od té doby se hodně změnilo chování staršího syna nejen k bratrovi a okolí,ale hlavně vůči mě.Komunikuje jen když sám potřebuje,je arogantní,někdy značně sobecký až bezohledný a dokáže být neskutečně sprostý.Když není po jeho,je zle.Nikdo ho nechápe,nepomáhá…Z odchodu otce viní mě.Problémy mé,bratra a spojené s domácností velkoryse přehlíží,zapojí se jen výjimečně na důraznou žádost a s nechutí.Ukončil gymnázium a nastupuje na VŠ.Tedy chytrý,inteligentní chlapec.Kde se stala chyba?Chce odejít na kolej,protože s námi bydlí údajně jen proto,že nemá jinou možnost.Jakmile se objeví,tak ji rozhodně využije.Velmi mě jeho chování trápí a je mi z toho všeho často smutno.Jaký mám k synovi zaujmout postoj,abych ho ještě víc nedráždila?Vím.že je to běh na dlouhou trať.Možná sám čas věci vyřeší.Současný stav a synovo odmítavé chování mě ale velmi vyčerpává.Vylepšit náladu mi tak pomáhá péče o sebe samu,zahrádka,dovolená a příležitostné akce nebo posezení s kamarádkama.Aspon na chvíli.A ještě něco.Nevíte o nějakém fajn psychoĺogovi na Berounsku?Moc děkuji za jakoukoliv radu,zkušenost a doporučení.

Milá Jarčo, je prima, že umíte: "vylepšit náladu mi tak pomáhá péče o sebe samu,zahrádka,dovolená a příležitostné akce nebo posezení s kamarádkama" Ano, otočení pozornosti k sobě je dobrá cesta. Schvaluju i to, abyste si došla srovnat pocity k psychoterapeutovi, abyste vůči synvi dokázala stát jako "lípa". Syna pustte do světa, když chce být samostatný, přejte mu ji, vyjasněte si pravidla – kolik od vás dostane. Zeptejte se ho, jak si představuje pobyty o víkendu… že vy taky nechete sdílet prostor s někým, kdo o Vás nestojí a chová se k vám nehezky. Můžete mu říci, že vás tento stav mrzí…