anonym Personál zeptal se před 15 roky
Dobrý den paní Radano, potřebovala bych poradit, jak dál žít. Pracovala jsem 15 let u jednoho zaměstnavatele. Jsem pečlivá, pracovitá, svědomitá, žádné přestupky. Přesto jsem se stala obětí šikany – mobbingu. Moje nejdříve kolegyně, později vedoucí mně vyřazovala z kolektivu 10 let, ostatní to přijímaly, neřešili. Přemístila mě do jiné kanceláře, jakoby do izolace, abych byla mimo dění oddělení a nevěděla, co se děje v rámci oddělení s tím důvodem, že jsem nesnášenlivá, což není pravda. Nesnáším její šikanu, její namyšlenost, chování i jí. Nejsem sama, komu vadí taková osoba. Postupně mně odebírala práci a snižovala plat. Snažila se o zničení mého sebevědomí, mé osoby. Jsem svobodná matka, dcera ještě studuje VŠ. Od ledna letošního roku byla tato paní ještě povýšena na nejvyšší pozici a po návratu z dovolené letos v létě mně byla předána výpověď z pracovního poměru – důvod organizační změna. Mou práci předala jiné pracovnici. To vše se odehrává v prostředí školy, kde by člověk očekával inteligenci, výchovu nové generace. Všichni mlčí, bojí se o svá místa. Je mně 52 let, těžko hledám práci, protože není. Ráda bych pracovala v administrativě, kde jsem od 18 let, nic jiného neumím. Bojím se, že práci neseženu. Nechápu, že někdo, kdo ubližuje se dočká povýšení místo trestu. Vidím svět okolo sebe úplně naruby. Vidím, že je všude okolo nás jen plno nespravedlnosti, proto už neposlouchám televizi ani rádio, nezajímá mě, kdo co zase způsobil a potrestání žádné. Myslím si, že moje úloha v životě už skončila a nemám chuť tady už být dál. Myslím si, že život je zbytečně dlouhý a není vůbec pěkný. Můj úkol už je splněn a nechci tady už nic řešit, protože to nemá žádný smysl ani význam. Už mně to stačilo, i když jsem to všechno zvládla. Z různých očekávání přišlo v důležitých věcech nakonec zklamání. Šikanu neumím vyřešit, když ostatní nepomohli. Vedoucí pro mě není autorita, jak by taky mohla. Musela jsem to v sobě ale potlačovat. S lidmi, které respektuji, mám jinou opačnou zkušenost. Neuznávám takovou ubohou paní, která se propracovala pomocí falše a přetvářky do nejvyšší pozice. Mohla bych na ni napsat stížnost, ale předpokládám, že mně to stejně k ničemu nepomůže. Co mně vlastně ale pomůže? Odpustit jí? Tak to mně moc nejde. Asi bych na ni hodně rychle zapomněla, kdybych našla nové zaměstnání za zcela opačných lepších podmínek. Jenže to se mi asi nepodaří, doba je těžká. O můj věk už není zájem. Možná práci ani nenajdu. Nezaměstnanost s námi udělala své, zlo přitvrdilo v mezilidských vztazích. Spousta lidí se drží nějakého zaměstnání, co to jde i za cenu falše, podlézání a přetvářek, nikdo nechce přiznat pravdu, být otevřený a mít důvěru. Vedoucí svou sobeckostí dosáhla konečně svého. Výpovědí zničila i jiné lidi, asi je to teď moderní, tak aby nebyla jiná. Proč se musím na ten hnus dívat, nechat si ubližovat a mlčet? Kdybych se ozvala dříve, byla bych vyloučená už dříve. Pokud je můj dotaz širší a vyžaduje širší odpověď, uhradím poplatek na č. účtu. Děkuji moc za odpověď. S pozdravem a přáním pěkného dne Jana

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milá Jano, chápu, že prožíváte nelehké životní období a že na vás doléhají myšlenkové a emocionální negace. Mmj. jste udělala důležitou zkušenost, že odvaha patří k lásce a pravdě (bez odvahy nezvítězí) Dobře děláte, že už nesledujete zprávy… Toto období bych nazvala: Každý sám za sebe na všech úrovních – záleží na tom, jak se s tím kdo vypořádá. Vám doporučuji k nahlédnutí http://www.mujuspech.cz – např. knihu Tajemství a Zákon přitažlivost – můžete v tom duchu pohledat nějakého psycholčitele. Jste-li z okolí, můžete mne kontaktovat. Můžete vzít toto období jako výzvu naučit se nové např. jak pracovat sama se sebou a se svými emocemi, jak odpouštět. Práci možná najdete úplně jinou, než si nyní myslíte – otevřte se co nejvíce… Držím palce.