anonym Personál zeptal se před 14 roky
Dobrý den Líbí se mi vaše poradna a ráda bych také porosila o radu. S přítelem jsme spolu necelý rok a brzy po začátku našeho vztahu jsem začala pozorovat podivné změny nálad, se kterými se nevím rady. Z počátku jsem myslela, že je to jen jakási chvilková nevyrovnanost, nyní vidím, že je to u něj zřejmě normální. Jedná se o to, že je můj přítel například zcela bezdůvodně smutný, z ničeho nic se mu změní nálada, moc semnou nemluví a když se ptám, proč je smutný, říká, že neví nebo cosi o tom, jak je nespokojen sám se sebou (má práci, vysokoškolský titul, vztahy s rodinou v pořádku, přátele – nevidím objektivní důvod k nespokojenosti se sebou samým…). O pár hodin později je ale už zase veselý a otevřený, poté se ale třeba druhý den ráno vzbudí bezdůvodně se chová nepříjemně. Přesto, že je objektivně velice pohledný, má pocit že není, neustále se češe a i do práce si nosí krém na obličej atp… Když ho kadeřnice neostříhá přesně dle jeho představ, nechce se fotit ani chodit nikam do společnosti a má z toho špatnou náladu (dokud to nedoroste). Vždy si oblíbí nějaké tričko a nechce pak nosit žádné jiné, protože jen v tom jednom se údajně cítí sebejistě (nosí ho ale i několik týdnů a rozčílí se když ho vyperu, je mokré a nemůže si ho vzít). Nikdy nic nechce plánovat moc dopředu, jak jsem pohopila tak asi proto že neví, zda na onu věc pak bude mít náladu. Mívá období kdy velice špatně spí a neustále se probouzí. Když nemá správnou náladu, je schopen mezi našimi přáteli celý večer mlčet (a pak ho to štve) ale když ji má, je to ten nejvtipnější společník na světě. Když se s ním snažím o jeho chování bavit, říká že byl takový vždy, že je melancholik, občas taky říká, že má možná maniodepresivní psychozu. To je myslím přehnané, ale i tak je velmi nepříjemné jít domů a nevědět, jakou náladu zrovna bude mít a jak se bude chovat. Jediné na co jsem přišla, že pomáhá jako prevence proti jeho bezdůvodné nepříjemnosti je, když přijdu domů a jsem hned od začátku trochu nepříjemná já, to on pak jde a snaží se být milý – takhle to ale myslím nejde řešit dlouhodobě. Ráda bych věděla, co s asi přítelem /zda je to něco vážnějšího či ne/ je a jaké jsou možnosti případné odborné pomoci /bydlíme v Praze/. Nikdy jsem se s ničím takovým nesetkala a nevím, jak mu pomoci. Oběma nám je 28 let. Předem moc děkuji za radu.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 14 roky
Milá Míšo, je hezké, že se zajímáte o partnera. Dobré je si však uvědomit, že řešit můžeme jen své problémy. Ty můžeš pořešit svoje reakce, vnímání jeho nálad. Stát se pouhým pozorovatelem nikoliv spolujezdcen na vlně nálad. Můžeš mu říci, že bys ráda, aby něco s touto svojí labilitou začal podnikat, že jinak nevíš, jak se Váš vztah bude vyvíjet, protože nevíš, jak to uneseš. Pokud bude chtít, můžeš mu pomoci v hledání pomoci. Pravděpodobně by pro něj byla vhodná pravidelnější psychoterapie. Pokud bude chtít, může mne kontaktovat a domluvit si setkání v Praze. (Pokud budete chtí, můžete mne samozřejmě kontaktovat i Vy, protože i pro Vás je to situace náročná, ve které se orientujete a hledáte pro sebe řešení). Přeji vše dobré