anonym Personál zeptal se před 15 roky
Dobrý den, mám s kamarádkou takový spor, ona tvrdí, že čím je člověk starší, tím je inteligentnější, tím jak získává zkušenosti či znalosti a že se mu tím pádem zvyšuje IQ (např. že budou dva lidé se stejným IQ, jeden bude žít mimo civilizaci a druhý vystuduje, a kamarádka tvrdí, že ten vystudovaný bude mít po 10 letech vyšší IQ než ten druhý) a já tvrdím, že IQ má člověk celý život stejné a zkušenosti a znalosti "pouze" rozvíjí, ale IQ se neměmí. Mockrát předem děkuji za vyřešení našeho sporu.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milá děvčata, obě máte pravdu, bylo by to ale na delší pojednání… Co je to IQ? Je to to, co měří testy nebo obecná schopnost řešit problémy? Je pravda, že způsob užívání mozku mění i jeho strukturu… Takže pokud mimo civilizaci se člověk nesetká např. fotografií/dvojrozměrným obrázkem – obtížně bude řešit úlohy spojené s porozuměním takovým obrázkům, prý generace čtenářská má jinou strukturu mozku než generace počítačová… Ale zároven máte pravdu vy, že člověk dosahuje v IQ testech víceméně stabilních hodnot po celý život. Pěkné pojednání na vaše téma naleznete v Encyklopedii psychologie od Atkinsona. Hezký den.