anonym Personál zeptal se před 14 roky
Já mám schizofrenii, manžel schizoidní poruchu osobnosti. Miluji ho, ale vztahy jsou složitá věc. Proč nesnídá a nesvačí u stolu, ale ve stoje? Když se ho na to zeptám, sedne si a jí v sedě. Jinak jí ve stoje před zašoupnutou židlí nad stolem. Když jsme doma sami většinou ho tak nechám, ale co návštěvy? Jak jim to mám vysvětlit? Proč pořád bere do ruku štětku a sotva se někde dotknu zdi (a to doslova) hned to tam pozoruje a jde zamalovávat? Prý abychom to tam měli čisté a hezké. Vysvětlila jsem mu, že když chce abychom to denně měli doma čisté – může zametat, mýt podlahu, mýt nádobí,… Taky mě občas "pochválí", že jsem nezamazala jako obvykle zeď, když jsem vařila. Uráží mě to, už jsem mu to řekla několikrát a to dost razantně, vždy se omluvil a opakuje stále své chování. Už dva měsíce slibuje obložení dlaždičkami. Proč chce zhubnout pouze hladověním? Docílí vždy tím jen toho, že začne mít hlad a sní na co přijde. Chce pochválit, jak do té doby zhubl. Ale váhu mít doma odmítá. Proč nechce být u nás doma sám? Když jsem v práci, je u rodičů, kde obvykle doma taky nikdo není. Prý proto že to má pro mě do práce odtud blíž. Když jsme oba dva venku – každý zvlášť, volá mi jestli už jsem doma. Když mu to potvrdím, tak teprve přijde k nám domů. Ze začátku dokonce přede mnou říkal své mamce, že si u nás v bytě ještě nezvykl (ta ho naštěstí usměrnila).Teď už sice říká, že si zvykl, tak proč tam nezůstává – nemusí celou dobu, to po něm nevyžaduji, ale odchází a přichází se mnou nebo jak jsem psala až po mě a nikdy mi to pořádně nevysvětlil. Jestli se tam sám bojí? Čeho se bojí? Často pláče a hledá ve mě oporu, sama jsem nemocná, nemohu vždy 100% pomoct. Strašně touží dotýkat se a hladit a to někdy tak moc,že mám někdy chvílemi nepříjemný pocit. Miluje "mou vůni" i když mám měsíčky… Teď to asi vyznívá, že jsem ve vztahu nešťastná. Jen si prostě s tím nevím rady a taky se potřebuji někomu "svěřit a vyplakat na ramínko".

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 14 roky
MIlá Scirius, děkuji za dopísek – jak píšete – vztahy i život jsou složité – složitý je i vnitřní život a vyznat se v něm a ve vztahu k sobě… Někdy život člověka skutečně unaví tak, že si potřebuje poplakat… A taky nemusíte nikomu nic vysvětlovat – ani známým, proč manžel jí, tak jak jí – prostě protože chce… Napadlo mne, že by Vás mohla zajímat technika Voice dilaog. Přeji vše dobré