Dobrý den, měla bych takový dotaz…. Naše rodina se setkává s alkoholem víc, než je zdrávo… Bohužel to zašlo až tak daleko, že bratr, který žije u rodičů je těžký alkoholik. Dokáže vypít i 2l tvrdého alkoholu za den. Bohužel do toho trpí silnými depresemi, a dalšími zdravotními problémy – kterým se nedá vůbec divit po tom všem, co svému tělu denně nakládá, ale nejvíc mě trápí, že tim trpí i okolí – rodiče a také i my sourozenci. My jsme už pryč z domu, máme své rodiny, ale nedokážu přenést přes srdce, že bratr je u rodičů a takhle se chová – je agresivní, zkreslily se mu veškeré základy morálky a společenského chování, je do normálního života už úplně nepoužitelný a naše obrana je ta, že doma se ukazujeme už úplně minimálně, co mi je docela líto. Se svou matkou se částo hádám, protože ona v tom žije už nějakou dobu a připadá mi, že se ji už také tím vším zkreslily hodnoty života, ale ona to nepřizná, ba naopak říká, že já jsem ta, co nic nesnese – ale o to nejde. Jen bych chtěla nějak pomoct, ale nevím jak… Když matce navrhnu, ať ho zbaví svépravností, tak se vymlouvá na spoustu věcí, že to nejde, ale myslím si, že by to mělo jít. Na policii má spoustu přestupků a deliktů, za výtržnictví, řízení v alkoholu, agresivitu.., již byl i na léčení, ale teď to naprosto odmítá a myslím si, že si vůbec nepřiznává, že by měl nějaký problém. Tak bych se chtěla zeptat, zda je možné v takové situaci jej zbavit svépravnosti a zkusit mu touhle cestou pomoc – odvykačku a pak asi dlouhodobé léčení depresí – nebo nějakou jinou formu pomoci, jen mě teď nenapadá jakou… Takhle mi to připadá, že se promarňuje život 30ti letého kluka, který má snad ještě šanci na plnohodnotný život a také se bojím, kdy se stane nějaké neštěsti v "alkoholu". Předem děkuji za radu a za reakci.

Milá Editko, chápu, že dívat se na destruktivitu ve vlstní rodině je těžké… ale i Vy musíte pro sebe přijmout: nemohu pomáhat někomu, kdo nechce; každý je zodpovědný za sebe a své rozhodnutí, své volby… (ač to tak nepůsobí) Zbavení svéprávnosti? – a kdo by byl opatrovník? – Vy? takový balvan byste na sebe chtěla vzít? (krom toho, zbavení svéprávnosti nevidím jako pravděpodobné) Takže dopřejte členům své rodiny svobodnou volbu jít do démonu Alkoholu…a sobě dopřejte svobodnou cestu jinudy… Držím palce