Dobrý den, pokusím se ve zkratce položit svůj dotaz. Jsem 23 let ženat mám 8 letou dceru. Nyní jsme s manželkou ve fáízi před rozvodem. Důvodem rozvodu je postupný přechod od manželství k tomu že si ze mě manželka vytvořila "syna". Postupné navyšování agresivity manželky ve verbálních projevech nejprve ke mě a po porodu i k dceři. Vztah nelze nijak obnovit. Manželka je však verbálně od počátku agresivní i k dceři. Vzhledem k tomu že pocházím z dobré rodiny, tak jsem po celá léta měl snahu a to se mi také částečně dařilo urovnával a trpěl povahu své manželky i když v některých situacích již chování bylo snad za hranou zákona. Vždy jsme oba z dcerou byli pod kontrolou a vždy téměř bez důvodu "protože tak situaci vyhodnotila došlo k "řevu" kvůli ničemu, často jsem byl před dcerou napomenut za již jen malé důvody – hamání je jídlo, nesmím k dceři projevovat cit. Často je dcera napadena za zcela běžné otázky. Není jí odpovězeno, místo odpovědi je jí řečeno:" Nech mě žít" "Dej mi prostor""No comment" a podobné nesmysly. Manželka bezdůvodně řekla o své dceři že je debil a není normální. Když se jí nechtělo psát d. úkol tak řekla že je fakan parchant. Vždy zle a agresivně. Začal jsem i některá její jednání z dcerou nahrávat, protože si nevím rady kam a na koho se obrátit o pomoc. Denně je situace stejná. Bojím se a vím, že po rozvodu se situace ještě zhorší. Manželka bude mít volný prostor, můj vliv na vyvažování agresivity pomine. Pro dceru to může znamenat katastrofu. Můžete mi poradit kam a jak se obrátit o pomoc? Děkuji za případnou odpověď.

Milý M., než dojde k rozvodu, je třeba soudním rozhodnutím upravit péči o dítě po rozvodu (svěření do péče, výživné…) Zájmy dítěte je povina hájit sociální pracovnice na městském úřadu, proto by bylo dobré se s ní zkontaktovat, domluvit se s ní a zjistit, jak to vidí ona. Pokud by to nebylo v souladu s Vaší představou, doporučuji přečíst si Zákon o rodině a Zákon o sociálně právní ochraně dětí a uvidět cestu, jak dál… Pomoci také pro začátek může vyjádření psychologa. Vše se bude odvíjet od konkrétní situace. http://www.iustin.cz/ Přeji vše dobré.