anonym Personál zeptal se před 13 roky
Dobry den,prosim o radu,jak se nenechat psychicky vydirat od vlastnich rodicu a jak reagovat na jejich vydirani. Bohuzel mne a sestru to velmi zranuje,i kdyz jsme uz dospele a ja mam i svou vlastni rodinu. I pres vsechno vydirani je mame rady a nemuzeme se na ne „vykaslat“.Jenze oni nevidi,ze nam neustale ublizuji a zranuji nas.Sami si nedokazali zajistit zivot,se kterym by byli spokojeni a ac nerozvedeni, ziji oddelene, sami, zivoty maji nenaplnene,boji se samoty. Vybrali si zivot jaky sami chteli a nyni po nas chteji neustalou podporu. Zivot me svobodne,bezdetne sestry berou jako nutnost, aby jim delala „zivotniho“ druha, oporu atd. Nevidi, nechteji videt a radeji prehlizeji jeji narok na vlastni zivot.Berou to jako jeji neschopnost. Oba rodice nas berou jako „male deti“, se kterymi mohou nakladat jak chteji.Zranovat nas a ublizovat.Vubec jim jejich chovani nedochazi. Kdyz se nektera z nas postavi, jsme ty nejhorsi na svete, ktere si nevazi rodicu, nevedi, co maji a ze snad si tuto chybu jeste nekdy uvedemomime – to uz bude ale pozde. Moc nas to obe trapi, snazime se pro oba delat hodne, ale nidky to neoceni, nas neoceni.S pribyvajicim vekem je to horsi a horsi.Prosim o radu, jak se zachovat a tolik si to "nebrat". Predem moc dekuji, M.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 13 roky
Milá Moniko, téma, o kterém píšete, je velmi náročné – uvolnit pokrevní pouta… Prvním krokem je dovolit si to ve vědomí, prožít si větu "není to má vina", "je těžké se dívat na vaše trápení", pak tu tíhu prožít a uvolnit, další krok je odložit břímě jejich osudu, který na sobě pociťujete – to je možné např. na semináři rodinných konstelacích nebo v rámci léčebných meditací. Jedná se o vnitřní proces, nikoliv o boj s rodiči… Budete-li mít vy nebo sestra chut, určitě se ozvěte… Držím palce.