anonym Personál zeptal se před 13 roky
Dobrý den, ráda bych se s Vámi poradila ohledně svého 3,5-letého syna, je to jedináček. Je velmi bystrý, vždycky byl mentálně napřed od svých vrstevníků (alespoň dle psycholožky v poradně) a velmi dobře chápe věci, dává si je do souvislosti, má velmi dobrou slovní zásobu. Problém je jeho, nechci říct přímo agresivita, spíš způsob chování , a není to jen při řešení sporů. Nevím jak to přesně popsat. Někdy z ničeho nic do někoho silou strčí nebo bouchne, když byl menší tak i kousnul (už v 6měsících jak začal lézt, kousl v klubu všechny mimča, ke kterým se dostal, ne pokaždé, ale několikrát se to stalo). První jeho reakce na spor je fyzický útok (většinou štípnutí, žďuchání nebo bouchnutí, dříve i kousal), když si s ním promluvím, že se má nejdříve pokusit domluvit, tak si to chvilku hlídá, ale časem stejně spadne do zajetých kolejí. Doma ho fyzicky netrestáme, pokud nepočítám lehké plácnutí po zadku nebo po ruce. Je taky hodně hlučný a to nejen když se zlobí, ale také když chce něco jen tak říct. Učitelka ze školky tvrdí, že chce být za každou cenu středem pozornosti, a pokud není po jeho zvýší hlas. Hlasitější je od té doby co začal mluvit. Sluch má v pořádku. Taky už nám babičky i učitelka několikrát řekli, že se chová jinak pokud s ním nejsme a v okamžiku, kdy dorazíme se to změní (děsí mě skutečnost,že na něj vlastní rodiče mají "špatný" vliv). Asi je to hodně dlouhý dotaz, ale snažím se problém popsat co nejvíc. Prosím o radu nebo spíš doporučení jak s ním pracovat, a v čem by mohl být problém.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 13 roky
Milá L., to děti dělají, že své rodiče "trénují" více než ostatní lidi – vždyť to jsou jeho lidi ;) – neberte si to osobně – děje se to skutečně často. Ohledně vašeho vlivu by bylo vhodné zkoumání formou videotréninku… Děti se rodí s nějakými vlohy k rodičům, kteří mohou atmosférou, přístupem osobnost nějakým způsobem korigovat – a to vše bez záruky :). Oceňuji, že o výchově přemýšlíte. Proto, abyste přistupovala k výchově co nejlépe, můžete se inspirovat v různých knihách, zajít za dětskou psycholožkou a své dilema probrat… Nakladatelství Portál má mnoho inspirativních knih o výchově. Držím palce.