anonym Personál zeptal se před 14 roky
Dobrý den, mám přítele, od kterého odešla jeho partnerka asi 8 měsíců předtím, než jsme se poznali. Spolu jsme 4 měsíce. Vrátit se nechtěla,i když ji dlouho prosil, mají spolu 5-tiletou dceru. Od té doby, co ví jeho ex o tom, že jsme spolu, nastalo peklo. Požaduje rodinu zpátky, vydírá ho a vyhrožuje mu, že nebude vídat dceru, dceři vsugerovává, že ji tatínek kvůli tetě Kamile nemá rád a nemá na ni čas, když zjistí, že se přítel chystá pryč, nechá mu dceru ve školce a že si ji on musí vyzvednout, píše mu sms a volá, jak je na tom dcera špatně a že pořád pláče po tatínkovi. Je z toho samozřejmě špatná jak dcera, tak přítel, protože své děti miluje (má ještě 1 dceru z prvního manželství). Já jsem s dcerou problém neměla, naopak bych řekla, že jí se mnou bylo dobře. Naposledy u mě na návštěvě už byla ve stresu z toho, co řekne mamince, kde byla a začala si vymýšlet historku. Protože její "mamka mě nemá ráda a bude zase plakat". Byl velký problém ji ke mně vůbec dostat, protestovala, protože už byla naočkovaná od její matky. Protože přítel s ex partnerkou nebyli sezdaní,nemají ani stanovenou soudně péči o dítě. Nyní dítě pendluje cca 4 dny u otce, 3 dny u matky. Ona dělá všechno proto, abychom spolu nemohli být (jsme od sebe 50km) a přítel to bohužel vidí tak, že buď dcera nebo já. Neumí to vyřešit. Máte, prosím, nějakou radu, co se s tím dá dělat? Je potřeba pracovat nějak s dcerou, aby tu situaci zvládla? Nebo mají jít někam společně? Co v takových případech dělat, když se takto matky chovají? Předem děkuji za odpověď.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 14 roky
Milá Kami, to je situace… k nezávidění … Zatahovat děti do vlastních nezvládnutých vztahů je peklo… Na 4,5letou dceru se nelze zlobit, že je loajální s maminkou, je třeba to spíše respektovat, protože se jinak dostává do vnitřně rozporné situace… I když nebyli manželé, je možné upravit péči o děti a měli by to udělat. To partner zatím zanedbal – konzultace s právníkem je na místě – ohledně zájmu dítěte se na mne může obrátit. Přítel správně cítí, že současná situace je emočně vyhrocena tak, že harmonii na všech stranách je pro něj k nezvládnutí, že Vám nemůže dát to, co byste si zasloužila a že dceru nemůže vystavovat takovému psychickému tlaku. (ono právně je sice ukotveno, že ten rodič, který nerespektuje a poštvává proti druhému rodiči, bude v péči o dítě znevýhodněn, ale cesta ve vymahatelnosti tohoto je nesnadná) Takže přítel si skutečně potřebuje stanovit pořadí osob v důležitosti pro něj ("Já" – partnerka – dcera) a v důsledku toho jednat. Takové rozhodování nebývá snadné a s klienty ho třeba řešíme 2 setkání. A co vy v tom? Role pozorovatele nejen situace u přítele, ale také svých pocitů, představ a perspektivy. Jaká je rovnováha v tom, co vztahu přinášíte vy a partner na různých úrovních? Držím palce.