anonym Personál zeptal se před 14 roky
Dobrý den, prosím o radu, zda by měla moje 16letá dcera navštívit psychologa.Je jí 16 let a nyní na 2.svátek vánoční se stala velká tragedie.Při nehodě v autě zemřel její o 5 let starší přítel.Vysadil dceru v 1 hodinu v noci doma a za asi 15minut přišel o život při nehodě.Dcera se zhroutila, měli se strašně moc rádi, jejich vztah trval asi 3 měsíce, a znala ho asi 1 rok.Neustále pláče, spí v jeho tričku a říká , že se těší až umře.Snažíme se s ní o tom nějak mluvit, ale vždy to skončí hysterickým křikem a pláčem, že to nikdy nemůžeme pochopit, že pro ni život dál nemá smysl.Zítra je pohřeb, nevím jak vše ustojí.Chtěla bych poprosit o radu, zda máme s dcerou mluvit , nebo jí nechat, a čekat až časem to trošku přejde, nebo poslat pro radu k psychologovi.Dále se chci zeptat, zda je pro ni dobré, aby chodila nadále k rodičům toho chlapce, byl to jejich jediný syn a oni chtějí, aby k nim dcera často chodila, pokud bude chtít.Je to strašná tragedie pro všechny a bojím se nyní o dceru, aby neudělala nějakou blbost.Ani nevím, zda bude schopná vůbec chodit do školy.Pokud by jste mi mohla doporučit pro dceru co máme dál dělat, byla bych ráda.Bydlíme v Praze.Děkuji petra

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 14 roky
Milá Petro, uplynul skoro týdeno od Vašeho dotazu… co se změnilo? je stále aktuální? Určitě je dobré, že dcera ví, že tu jste, že s Vámi mluvit může. Nevnucovat. Případně nabídnout možnost konzultovat s nezávislou osobou (psycholoterapeutem)- může být užitečné. Pokud dcera bude chtít udržovat kontakt s jeho rodinou, možné to je… Zakázat by to nebylo štastné. Truchlení je proces. Postupně by se měla vnitřně rozhodnout pro život a lásku k němu ponechat ve svém srdci… Po citu poznáte vy i ona, kdy přijde čas a zda přijde, že by si dcera mohla zajít k trapeutovi. Žádnou fázi truchlení nelze přeskočit, ale neměla by se ani prodlužvat…