anonym Personál zeptal se před 13 roky
Dobrý deň.Mám veľmi introvertnú povahu.Mám 17 rokov ale už približne od 7.ročníka základnej sa to snažím zmeniť,ovládať svoje chovanie (napríklad ak sa ma niekto na niečo opýta,snažím sa normálne odpovedať, nie len pokývať hlavou alebo povedať "uhm".) Ale je to so mnou teraz tak,že ak sa mi niečo nepodarí viem si to ešte dlho pripomínať,som z toho deprimovaný a to už mi potom nejde naozaj nič.Snažil som sa o svojom probléme niečo prečítať na internete.Okrem iného som došiel až k vysvetleniu či nemôžem mať Aspergerov syndróm…niektore príznaky sú zrejmé napríklad sa nedokážem pozerať do očí,strašne mi vadia niektoré zvuky a vôňe (napr z uhoriek mi je až zle) Viem že by som mal zájsť za psychológom ale bojím sa ľudí,hlavne osobného kontaktu. Neviete mi prosím poradiť ako by som moju divnú povahu mal riešiť? Začal som napríklad pozerať anime a podobne,aby som mal nápad ako sa zachovať v niektorých situáciach.Taktiež sú tam rôzne charaktery a tak som si tam našiel nejaké svoje vzory podľa ktorých sa snažím chovať,alebo si proste mením charakter podľa situácie v ktorej som.To mi síce dosť pomáhalo tie roky ale ja chcem existovať bez nejakého návodu.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 13 roky
Milý Vinci, je sympatické, že o tom všem přemýšlíte a mám z vašeho psaní pocit, že Vám na lidech záleží a chcete žít s lidmi. To cením. Lidé se rodíme různí, máme i různé živ. zkušenosti, popisovat problém, určovat diagnózu může být užitečné pouze tehdy, když následuje cesta, kroky, jak z toho ven. Věř, nejsi v tom sám, znám několik mužů, kteří na tom v tvých letech byly podobně a vydaly se cestou poznávání, překonávání sebe a v současné době jsou to vcelku uvolněné, seberealizující bytosti, cestují, točí filmy a mají uspokojivé osobní vztahy. Dělali různé věci mnoha směry, jak psychoaktivity – hledání efektivních psychotechnik a psychopostojů, často i setkávání se s různými filozofiemi života, cestování, vyhledávání lidí a zkoušení a zkoušení… Tak třeba dobrá úvodní kniha je Miluj svůj život (v žádném případě se nebičovat výčitkami…) Správné, konstruktivní myšlení podporuje budhismus. Doporučuji pracovat s vnitřním pocitem při setkání s lidmi – pojmenovat ho – strach z čeho? nejistota? – meditace, focusingem . Konzultace s psyhcologem tě také může inspirovat. Držím palce.