anonym Personál zeptal se před 16 roky
Dobrý den, je mi 23 let, prosím o radu ohledně mé psychiky a nálad. Mám problém být v klidu a užívat si života. Neustále se stresuji, vše moc prožívám, maličkost si pamatuji dlouho, když mi někdo ublíží. Jsem pesimista, pomalu už nevěřím na lásku na celý život, slyším o nevěrácha problémech… Sama působím chladně a tvrdě na své okolí a uvnitř jsem přecitlivělá. Rodiče se rozvedli, matka byla histerická, cholerická, nezvládla moji pubertu. Nestýkáme se už 3 rokem. Začínám se jí silně podobat v chování, přestože mi vadilo! Vystřídala jsem několik partnerů, většinou můj vztah trval maximálně rok, někdy mám i pocit, že je lepší být sama a nikomu neubližovat, ale to také nejde. Nevím jak být zase vyrovnaný člověk. Teď mám přítele rok a čtvrt a začínáme se hádat..mrzí mě to. Je hodný, rekonstuujeme byt, jen trochu žárlivý, ale zatím v míře. Akorát mi vadí jeho nadváha. Hrozně mě trápí a nevím jak ho donutit sportovat a žít zdravěji. Děkuji předem za radu Andrea

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 16 roky
Milá Karolino, ve vašem psaní považuji za důležité následující věty: 1. Nechci se od ni nechat vydírat – velmi rozumná myšlenka – držte se jí. 2. Můžu s tím ještě vůbec něco udělat? – tuto otázku kladete, protože sama cítíte konfrontaci s bezmocí, s vlastní bezmocí. Jediné, co člověk může mít pod kontrolou, je on sám (a k tomu často potřebuje mnohé informace a zkušenosti…) Dítě je zprvu závislé na rodiči a je rodičovskou zodpovědností o dítě se starat a vést ho, ale s věkem vliv a zodpovědnost rodiče za dítě klesá (není to náhlá změna, která se uděje v den 18narozenin ale postupná proměna) Pro rodiče tato konfrontace bývá náročná a v některých případech i bolestná, ale není jiná cesta (můžete si pro inspiraci přečíst knihu Matka Davida S.) Vy víte, že jste ji dala všechnu lásku, kterou jste mohla a teď je na dceři, jak s ní naloží. Doporučuji jednat s ní partnersky (otevřenost, vyrovnanost – dávání a přijímání, svoboda rozhodování a nesení přirozených následků) Nechat řeku plynout… Přeji vše dobré.