Dobrý den,prosím o radu.Prožívám jedno z nehorších období,moje maminka má nádor.Byla jí nabídnuta udržovací chemoterapie.Tu mamča podstoupila jednou ,ale bylo jí tak špatně ,že další odmítla .Musela být hospitalizovaná kvůli dehydrataci.Když jsem ji vezla do nemocnice .tak mi řekla ,že chce nadstandartní pokoj ,abych tam mohla být celou dobu s ní.Vysvětlila jsem jí ,že tam nemohu být 24hod.(mám malé dítě ,psa ,manžel chodí do práce),že tam za ní budu deně docházet.Nejhorší ,že v podstatě odmítala každou pomoc.Chci ji pomoc doma uklidit (tak to nechce).Staví se ke své nemoci tak ,že kdyby nikdy na plicní oddělení nepřišla tak to bylo jako dřív.Pořád opakuje jak je jí to líto,když jsem odcházela z nemocnice ,tak mi pořád říkala ať jí tam nenechávám.Dnes jsem za ní byla a je natom trochu lépe ,protože se ji ulevilo .Začíná mít chuˇk jídlu a hlavně pije.Jak jí mám pomoci a nezbláznit se z toho?Jsme čtyři dcery a začíname mít konflikty i mezi sebou.Jelikož nechodím do práce ,tak 90% starostí je na mě (vožení k lékaři, komunikace s lékařem atd.)Chci být mamince nablízku ,ale už nevím jak.Jedna z mých sester mě všude pomlouvá,(že se dělám strašně chytrou).To mě od ní tedy mrzí ,protože nejenom že vozím mamču všude já ,ale i organizačně to řeším já.V krizovích situacích se snažím ve své rodině každému pomoc a nejenom o pomoci mluvit jak to dělají ostatní v naší rodině.Jak mám jednat se sestrou?Když si sní budu chtít promluvit ,tak vím že se sní mluvit rozumě nedá ,neposlouchá co říkají ostatní.Jak mám pomoci mámě která má paniku ze smrti ,ale nemluvíme o tom .Psychologa odmítá ,že to zvládne sama.Jak mám v této situaci pečovat o sebe.Děkuji Karolina

Milá Karli, situace nelehká – jste statečná. Možná byste si mohla dopřát psychologa vy. To víte, že by bylo dobré, abyste si jako sourozenci poskytli psychickou podporu… Mluvili o svých vlastních obavách, pocitech… A jak máte pečovat o sebe? Když budete cítit, že potřebujete čas pro sebe na regeneraci, pak to okolí oznamte a vemte si ho… skutečně je to nutné… To, že v Čechách je smrt tabu, to situaci nezjednodušuje a v tuto chvíli je asi třeba mámino rozhodnutí respektovat a nemluvit… (i když, zkusit otázku, větu… bych viděla jako možné…, někdy mají větší paniku členové rodiny než umírající…) Držím palce…