Dobrý den. Mám takový, pro mne neřešitelný problém s dcerou. V létě jí bude šest let. Je chytrá, doma samostatná, výřečná apod., ovšem, jakmile vejdeme do školky tak je zní nekdo zcela jiný. Téměř tam nemluví. Obecně nemluví s nikým cizím. Učitelka si s ní už neví rady, děti se jí posmívají, vůbec nevím proč tomu tak je. I kvůli té nemluvnosti dostala odklad školní docházky. V písemném testu u psycholožky měla nadprůměrné výsledky, ale když měla odpovídat ústně, tak se " nevymáčkla " a nebo jí to trvalo hrozně dlouho. Vůbec nechápu co s ní je? Jak říkam, doma mluví, dokonce skládá básničky, ale ve městě si nekoupí ani rohlík a ve školce taky sem tam něco řekne. Chtěla bych vědět jak jí pomoci se rozmluvit. Něco jsem o tom četla a vychází mi že buď trpí selektivním mutismem, nebo je prostjě "jen" sociálně nevyzrálá. Návštěvu psychologa vylučuji, stejně by tam zas nic neřekla.

Milá M., chápu vaši starost o dceru, ale v 15ti letech je dcera zodpovědná za své jednání. Budete-li na ni stupnovat tlak, patrně to povede spíše ke stupňování odporu k vašim návrhům. Můžete s dcerou zajít např. do SVP nebo k nějakému jinému psychologovi, kterému se může podařit navázat s ní vztah a situaci rozebrat tak, aby si byla plně vědoma toho, jaké následky bude mít její počínání (mám pocit, že z vašich úst to nechce vnímat) Přeji vše dobré.