anonym Personál zeptal se před 13 roky
Dobrý den/večer, mám dva problémy a chtěla bych poprosit o váš názor či pomoc. První se týká mě – Je mi 24let a mám od roku 2009 chronické onemocnění zažívacího traktu. Když mi to bylo diagnostikováno, uzavřela jsem se víc do sebe. V létě 2011 jsem začala podstupovat biologickou léčbu. Od té doby jsem začala být hodně náladová – dokáži se naštvat kvůli banalitě a méně se směji – vždy jsem bývala velké sluníčko (tak mi i říkávalo mé okolí) a teď nic. Hrozně mě to štve. Mám přítele – je mu 29 let a jsme spolu 8 měsíců. Jelikož bydlí 250km daleko a já mám invalidní důchod, mohu za ním dojíždět skoro pořád. Znám se s ním už 8 let a jsem s ním spokojená. Jenže nastal problém – mé nálady. Vždy jsem byla cholerik – to věděl i on, ale teď je to 100x horší. Oba nemáme rádi hádky a já už nevím, co dělat. On nechce, abych šla k psychologovi, že to spolu zvládneme a budeme na tom pracovat, ale pokud moje nálady budou pokračovat – mám obavy, že o něj přijdu. Nevím, jak pracovat na těch náladách. Neexistuje nějaké cvičení – mě se nechtějí brát žádné léky, už z důvodu mé nemoci. A druhý problém se týká mého otce – Za poslední cca rok se hodně změnil. Hraje hry po internetu a je u toho hrozně sprostý. To by nebylo až takový problém –snažíme se ho s mamkou kočírovat a tu je ten problém – jakmile na něj někdo promluví, ať už že je oběd, či ať se ztiší, tak je oheň na střeše a začne být i na nás sprostý. On to má tak nastavené, že jakmile mamka odejde ráno do práce – v 5, tak si sedne k PC a sedí na něm do večera. V létě se mi stalo, že se začal vztekat v 6 a probudil mě. Šla jsem mu říci, ať se ztiší, že chci spát a on začal, ať si dám špunty do uší. My jsme se s mamkou naučili, že mu zavíráme dveře do pokoje, ať ho nemusíme poslouchat. A včera se mi to vymstilo – zase měl volno a zase seděl od 5 u tanků. A když jsem mu šla o půl 8 zavřít dveře, začal po mě vyjíždět, že ať je nezavírám, ale já jsem mu řekla, že nebudu poslouchat jeho mluvu a začal, že on nebude poslouchat mou. Nenapadá nás fyzicky, ale je hodně sprostý. Není to jen u tanků, ale u jakékoliv hry, která mu nejde. Když chci třeba na PC, tak jsem mu to jednou takto řekla a on, že co asi má dělat. Bylo léto a on vždy byl na zahradě, ale od doby tanků sedí hodně u toho. Ani mým sourozencům, ani mamce a ani mě se to nelíbí. Nevíte, jak by jsme na něj měli jít nebo co by měl udělat, aby se dal do klidu? Děkuji vám za vaše odpovědi.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 13 roky
Milá Marti, jste dospělá… jako jediné, co můžete ovlivnit, jste vy sama. Tak zvládněte sebe a svůj život… choleričnost patrně máte v rodě… Nerozumím tomu, proč byste nemohla spolupracovat s profesionálem… jak vidět, sama jste zatím své výbuchy nezvládla… Změnit svou "choleru" je docela práce, ale jde to, když je člověk v životě vytrvalý… cvičení existují, různá – a je vhodé různě je kombinovat (meditace léčebná, dynamická, arteterapie atd…) Držím palce a přeji vytrvalost.