anonym Personál zeptal se před 16 roky
Dobrý den, mám docela složitý problém. Už mě to trápí delší dobu a nevím co s tím! Začalo to tak, že v polovině minulého roku jsme se s mojí maminkou museli kvůli osobním důvodům rozdělit (bydlely jsme spolu 5 let), já musela jít zpátky k otcovi a ona se odstěhovala za přítelem hodně daleko ode mě. Byla jsem na ni hrozně fixovaná, je to pro mě vlastně maminka a přítelkyně v jednom. S otcem moc nevycházím, protože si do domu nastěhoval přítelkyni, která otce štve proti mě. Mám tady svůj vlastní pokoj, na což jsem si už odvykla, protože jsme s mamkou spávali spolu na letišti. Ke konci minulého roku umřel něco jako můj "děda" (nebyli manželé s babičkou). Jezdil kamionem po světě, takže jsme se tu smutnou zprávu dozvěděli po telefonu a já samozřejmě u všeho byla, byla jsem u babičky, prožila jsem si ten smutek, stres, probdělé noci plné hrozných myšlenek a výčitek, všechno se točilo pořád dokola, pořád se to připomínalo a rozebíralo, proč vlastně umřel atd. a hodně mě to poznamenalo. Aspoň si to tedy myslím. U babičky jsem zůstala nadále, abych jí mohla být v takové chvíli oporou, aby ji měl kdo držet za ruku a uklidňovat ji. Nedávala jsem svůj smutek nějak najevo, protože by to babičce moc nepomohlo, ale jakmile jsem byla někde sama, rozbrečela jsem se jako malé dítě. Asi po měsíci jsem se vrátila domů k otcovi. První noc byla hrozná! Nemohla jsem vydržet ten pocit, že tam jsem sama, všude ticho a tma. Dostala jsem hrozný strach. Navíc se trochu zabývám duchovnem, tak jsem si představovala, co by se stalo, kdyby za mnou "děda" v noci přišel. Myšlenky jsem měla hrozné a tu noc jsem nemohla vůbec spát. Od babičky jsem si potají vzala pár prášků na uklidnění, tak jsem si jeden téhož večera vzala. Od té doby se to se mnou nějak vleče, každá noc je pro mě utrpením, jakmile se setmí, začnu se bát. V noci spávám při rožnutém světle, ale to mi hází na zeď stíny a to mě ještě víc děsí. Ležím v posteli, rozhlížím se po pokoji a nevím co dál. Slyším různé zvuky, různá praskání, vidím nějaké světýlka.Vím, že si to všechno asi ale namlouvám, ale je to prostě silnější než já a nedokážu se tomu nějak ubránit. Nedokážu se soustředit a myslet na něco pěkného, nějaké příjemné vzpomínky atd. Mám strach zavřít oči, že až je zase otevřu, uvidím něco zlého. Mám strach, že se mi něco stane. Byla jsem zvyklá žít s maminkou, a teď jsem tu sama zavřená v pokoji a mám tu vlastně jenom počítač, jediný prostředek pro rozptýlení a zábavu. V noci se mi zdávají noční můry, v noci se často budím. Snažím se chodit spávat dřív než všichni v domě, ale jakmile lehnu do postele a přeji si usnout, stejně se mi to nedaří, protože nejsem unavená. Zkoušela jsem už různé prostředky. Začínám už z toho pomalu bláznit. Všechno mě tady děsí. Už mi nestačí ani rožnuté lampičky v pokoji. Jsem z toho úplně zoufalá. Proto se obracím nejprve na Vás, jestli pro mě nemáte nějakou radu, jak byste mi mohli pomoci. Děkuji moc za odpověď. Veronika

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 16 roky
Milá A., buď je třeba vyrovnat skóre, což se na povel neděje moc snadno a je to hra s ohněm (ale vnáší rovnováhu). Nebo je třeba opravdově odpustit a znovu věřit… Můžete si promyslet otázku, co byste potřebovala od něj, aby si zase získal důvěru, něco přiměřeného, co když se naplní, vy můžete opět důvěřovat. Můžete o tom s ním pohovořit, můžete vyhledat manželského poradce, který vás tímto úskalím provede. Sama víte, že nedůvěra způsobuje trápení vám a není to něco, co vám život zpříjemňuje a v konečném důsledku může ohrozit manželství…