anonym Personál zeptal se před 12 roky
Srdečně Vás zdravím, se zájmem čtu již delší dobu Vaše stránky a rady, teď bych také potřebovala poradit, jak pracovat se svojí dcerou, která má problémy s trémou. Je jí třináct let, hraje na kytaru (klasickou), má velké hudební nadání provázené slušnými úspěchy. Dokáže podat tak úžasný výkon, že zvítězí na celostátní soutěži a pak třeba před závěrečným vystoupením hudebního oddělení doma brečí, že nikam nepojede, že nic neumí a na vystoupení působí dojmem vyděšeného králíčka. Má pro hudbu úžasný cit, je to poděděné ze strany tatínka mého manžela. Jsou tam bohužel i deprese, které měla maminka mého tchána, má je i tchánova sestra a teď prožila již svoji druhou depresivní epizodu i moje švagrová (manželova sestra). Je možné, že je to takto propojené, hypercitlivost, která umožní úžasné hudební vcítění, ale potom i přecitlivělost v mezilidských vztazích a z toho pramenící deprese? Děkuji Jitka

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 12 roky
MIlá Jitko, děkuji za zájem :). Umělci obecně vykazují statisticky o něco větší míru psychických nestabilit – až by to svádělo k tomu tu souvislost uznat, ale necítím to jako prospěšné ani pravdivé. (někteří umělci si své deprese a podivnosti hýčkají a štěstí to nenese). Ohledně práce s trémou doporučuji konzultaci příp. spolupráci s psychologem, pokud dcera má zájem. Máte-li chut, můžete se samozřejmě obrátit. (jinak obecné rady na internetu asi najdete, pro individuální přístup je osobní setkání nosnější) Přeji vše dobré.