anonym Personál zeptal se před 12 roky
Dobrý den. Je mi 18 let. Dne 26.února tohoto roku mi zemřela maminka, abych to uvedla na pravou míru, spáchala sebevraždu (oběšení) . Pár let před tím můj bratr onemocněl leukémií, strašně špatně to nesla začala brát předepsané prášky proti depresi na kterých byla závislá, začala velmi silně kouřit a neuvěřitelně zhubla. Byly jsme ( a pořád jsme ) ve finanční tísni, maminka si brala hodně půjček i na ostatní členy rodiny kteří o tom donedávna ani nevěděli. Dluhy vytvořené půjčkami s kterými táta nesouhlasil ale maminka si je stejně vzala nám přerostli přes hlavu, jde nam o střechu nad hlavou, potřebujeme sehnat 70 tisíc do 12.srpna abych si dům mohli ponechat a dál splácet jako donedávna. Je toho na mě hrozně moc, někdy mě chytnou záchvaty breku a pak vlastně ani neumím vysvětlit proč. Mám v plánu pokračovat ve studiu a to jít na zdravotní školu , pomáhat lidem a ukázat jim že problémy se řeší jinak než sebevraždou. Potřebovala bych odbornou radu jak se mám chovat když nemám matku, nemáme peníze, asi nebudeme mít ani dům a to vše kvůli jejím půjčeným penězům o kterých nikdo neví kam se vlastně poděli. Dlužíme něco kolem 600 tisíc, a nebere to konce, snad každý 2 den dojde dopis s něčím novým a my se nestačíme divit. Je toho na mě moc, přece jen jsem pořád teenager, chci se bavit, chodit ven s kamarády, být taková jako dřív .. Někdy je mi opravdu moc špatně, až na zvracení. Ta tíha situace je nesnesitelná. Mám velké plány do budoucna, ale bojím se, že nezvládnu ani tuhle kapitolu. Snažím se sehnat peníze kde se dá, snažím se i doma nahradit mámu, pomáhám, vařím, peru ..ale někdy prostě vypnu, jen ležím jsem protivná a mám chut si sama sobě něco udělat. Hodně mi pomáhá přítel, ale když tu není, celý den neřeknu ani slovo, pořád musím myslet na ty problémy, jak to dopadne a co budeme dělat. Jsem fakt v koncích a nevím kudy kam …

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 12 roky
Milá Jano, bylo by fajn, kdyby ses mi ozvala třeba na email nebo telefon. Jani, chápu, že toho je na tebe dost a že si potřebuješ pobrečet. Zkus z toho poplakání čerpat i sílu, pohladit se, odpočívat psychycky a jít dál. Zkus se naučit nehodnotit události jako blbé, hrozné apod. – brát je jen tak, jak jsou, přizpůsobit se, jednat a žít. Pocit domova se učíme nosit v sobě bez ohledu na to, kde jsme. Neber to jako problémy, pouze jako jevy… a dopřej si i čas pro odpočinek a relax – nelpi na situaci. Přeji vše dobré.