anonym Personál zeptal se před 16 roky
Dobry den! Mam otazku za sebe a za svou mamku. Potrebovaly bychom poradit, jak donutit meho bratra (25 let-podnika v oblasti fotbalu), aby prestal lhat nejen nam, ale i kamaradum a obchodnim partnerum(ti uz si chodi stezovat nam, jake starosti a problemy s nim maji). Mame pocit, ze si vytvari nejaky svuj svet, ve kterem by chtel zit a realita je na nej asi trosku drsna. Se lhanim samozrejme vznikaji dalsi problemy – jeho dluhy, dluzi vsude a vsem. Bratr je typ metrosexuala, vsechno musi mit tu nejlepsi znacku (Armani, Boss…), pro slecny musi vypadat, jak kdyby mel miliony, ale penize na tyto vsechny veci nema… Pokud z podnikani neco ma, okamzite to utrati a pak si pujcuje. Ja uz mu neverim 7 let a on vi, ze me pozadat o penize nemuze, zadne mu nepujcim. Vim, ze by je nevratil. Ale moje mamka se necha nekdy uprosit, on slibi, ze do tehdy a tehdy to vrati a pak se nic nedeje. Takhle uz ji dluzi za posledni 3 roky 150 tis.! Najem doma samozrejme plati tak jednou za 3 mesice a to jen na mesic. Uz si nevime rady. Jak uz jsem psala, nedluzi jenom ji, ale treba i bankam atd.. Mame strach, ze jeden den prijde exekutor a my se nebudeme stacit divit.. Je nejaka moznost jak bratrovi otevrit oci a naucit ho zodpovednosti? Vseho uz zaciname mit plne zuby. Snazime se mu vse realne vysvetlovat, ze takhle to nejde, ale je to jak kdybychm hazely hrach na zed. Dekuji za pomoc. S pozdravem

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 16 roky
Milý S., 1. pomáhat můžeme pouze tomu, kdo o to stojí 2. nedostáváš od ní to, co do vztahu vkládáš – nerovnováha – …. 3. život s psychicky labilním člověkem – je náročný - doporučuji, aby jsi sám sobě stanovil limity – věz, že člověk potřebuje i dostávat – nelze se jen radovat z toho, že dáváš… udělej, co myslíš, že udělat můžeš a pak je nutno říci: "já víc nemůžu… (a třeba i je mi to líto, ale nemůžu víc)." 4. důležité pro tebe – přijmout svou bezmoc (jediné, co můžeme měnit a proměnovat jsme my osobně – a to je nutné přijmout) Přeji vše dobré