anonym Personál zeptal se před 11 roky
Dobrý den, chtěla bych Vás požádat o radu, jak zlepšit vztahy v rodině. Moji rodiče nemají rádi mého manžela. "Nesedli" si od samého začátku, a hlavně měli asi jinou představu o mém partnerovi. Můj manžel k nim nejezdí a oni nejezdí k nám. Moje tchýně nemá ráda mě. Důvod podobný, navíc jsem jí "odvedla" jediného syna. Pro změnu k nám chodí neohlášeně za dětmi několikrát týdně (bydlí i nás vě městě). Obě strany se "přetahují" o naše děti, navzájem před nimu pomlouvají ty druhé. V tom má navrch tchýně, mám zjištěno, že proti mně popichuje děti, říká jim, aby nejezdily k druhé babičce apod. Když se potkáme, vůbec se se mnou nebaví, stěží mi odpoví na pozdrav. Manžela mám ráda, ale je hrozně žárlivý a podezíravý. Nesmím říci cokoliv kladného o kterémkoliv muži, hned "startuje". Bohužel jsem šla na kafe s jedním kamarádem, ani to není kamarád, spíš známý z bývalépráce, rozhodně žádný milenec, má svojí rodinu. Neviděli jsme se 3 roky. Dověděl se to manžel, udělal obrovskou scénu, že prý jsem nevěrná a vyhrožoval rozvodem. Je pravda, že jsem mu to dopředu raději neřekla, ale vím, že výsledek by byl stejný. Od té doby mně sleduje, prohlíží mobil apod. Ráda bych se někdy stýkala i s jinými lidmi, mimo práci a nejužší rodinu. To ale není možné. Neexistuje, abych chdila třeba na cvičení nebo jazyk. Ve všem vidí jen "možnou" příležitost k nevěře a také plýtvání penězi. Ráda bych aby se to změnilo, ale zatím nikdo nemá zájem a manžel o těchto věcech ani nechce nekomunikovat. Nevím, jestli má cenu, abych se o něco pokoušela, ale dosavadní způsob života mně dost trápí.Je mi dost líto, když slyším v práci, že jdou se známými někam posedět nebo se s příbuznými sejdou třeba grilovat. Trvá to celých 10 let našeho manželství a jsem z toho už dost unavená a docela otrávená. Děkuji.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 11 roky
Milá Ivetko, tedy musím říct, že to nemáte jednoduché, popisujete, jak si obyčejní lidé hloupým jednáním dělají peklo na zemi. Obecně: druhé nezměníte, změnit můžete jen sebe. Někdy tím, že změníte sebe, změníte druhé – jindy nikoliv. Jaké máte možnosti – stále dělat to samé, smířit se s tím (mám pocit, že duše pak bude smutná…) Postavit se za své potřeby. Asi bych začala po dobrém diskusi s manželem na téma: "takhle mi to nevyhovuje a chci to řešit, pojd do poradny, mrkni na články např.: https://rovena.info/clanky-o-zarlivosti.html (doporučuji knihu Othelon od Plzáka). Skutečně nechci žít ve vězení, budu to měnit, raději bych ve spolupráci s tebou…" To je oblast vašeho vnitřního zrání, jak si uhájíte své potřeby… Ohledně vztahů v rodině se můžete podívat např.: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10169534665-partnerske-vztahy-aneb-navod-na-preziti/208572231000005-lide-kolem-vztahu-jak-resit-konflikty-s-nimi/ a dát to ke shlédnutí všem. Mohla byste seznámit rodinu s tím, že si nepřejete, aby lidi používali jazyk k vyvolávání nepřátelství, že tak docílí pouze toho, že omezíte kontakt s nimi nejen vy, ale i děti. Můžete napsat dopisy, jak Vás mrzí stav… že tak jste si hezký rodinný život nepředstavovala… Držím palce.