anonym Personál zeptal se před 16 roky
Dobrý den, obracím se na Vás s problémem s 9-ti letým synem. Manželovi jsem přišla na nevěru o Velikonocích. 1.5. se od nás odstěhoval. Klukovi jsme řekli, že máme nějaké problémy, které si musíme vyřešit každý zvlášť. Ho se to netýká, máme ho pořád moc rádi a budeme mít. Kluk se s tím nějak smířil. Táta si ho bral každých 14 dnů k sobě, volá mu, někdy přijede i přes týden. V kontraktu se synem mu nijak nebráním. Po cca 6-ti týdnech si uvědomil, že chce být s náma a jak mu chybíme. Přijala jsem ho, že se s tím nějak poperu a zvládneme to. Kluk z toho byl zmatený, bylo mu řečeno, že se taťka vrátil. Za 3 dny se rozhodl, že to byla špatná volba a zase odešel. Syn to opět obrečel. Manžel vymyslel, že kluka vezne na dovolenou k moři společně s jeho přítelkyní a s jejími dětmi a další partou lidí. Z představy, co tam kluk uvidí, jsem mu říkala, ať si to rozmyslí, ať s ním jede někam sám, ať si to užijí spolu. Syn chtěl ať jedu i já. Tak to neprošlo :-) Po několika telefonátech s choťem jsem řekla, že ho nepustim. Přicházely výhružky, že s ním pojede a že udělá vše proto, aby s ním jel. Klukovi jsem řekla, že nechci ať jede s cizími lidmi na dovolenou, s pláčem to přijal. Připadá mi, že teď na vše říká ano. Je neskutečně poslušný, zmatený, neví co bude, je toho na něho příliš. Dosáhla jsem svého, kluk s ním nepojede. Vyslechla jsem si kázání, jak klukovi ubližuju, když ho nechci s ním pusti. Jenže já to vidím jinak. Já ho chráním před ještě větší bolestí a to manžel nechce slyšet. Prý se mstím přes kluka. Není to pravda. Mezi námi je konec. Již jsem to přijala a beru to jako výhru, život jde dál. Ale nevím co se synem. Myslím, že říkat mu vše po tak krátké době je předčasné. Spoustu věcí se může změnit. Manžel se odláskuje a bude se třeba chtít vrátit a já ho vlastně chráním před tím, aby neztratil synovu důvěru,kdyby ho viděl s jinou paní. Nechce to pochopit. Nevím, jestli je dobré tak brzy vše synovi říkat. Jaké problémy mezi námi jsou, co je příčinou rozpadu manželství. Jenže kluk tápe a neví. Lhát mu nechci, nevím co na otázku:"A proč nechceš abych tam jel s cizími lidmi" odpovědět. Děkuji

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 16 roky
Milá ifko, váš dopis působí dojmem, že vše je opravdu velmi čerstvé a teprve se hledají funkční mechanismy v novém rodinném uspořádání. Dále mám pocit, že před synem jste oba dost mlžily a syn v novém uspořádání tápe, protože je to pro něj pravděpodobně nečitelné, nerozumí prbíhajícím emočním vztahům a neví, co to pro něj znamená. Doporučuji, abyste si sedli všicni tři (vy, syn a jeho otec) a situaci pojmenovali srozumitelně pro devítiletého kluka. Mělo by z rozhovoru být patrné, že vy oba jste se situací vyrovnáni a srozuměni, že přestáváte být manželi, ale nikoliv rodiči, že ho máte oba rádi a že se může kdykoliv na kteréhokoliv obrátit, a také to, že vy dva dospělí budete ohledně jeho výchovy spolu komunikovat a dpmlouvat se.