anonym Personál zeptal se před 16 roky
Dobrý den, ráda bych se poradila v záležitostech týkajících se výchovy patnáctiletého syna. Od září bude studentem střední školy a tak bych chtěla znát názor odborníka ohledně výše kapesného, do kolika hodin je vhodný pobyt venku s kamarády a do kolika hodin sledování pořadů v televizi( během týdne a ve volnu) Syn operuje tím, co všechno mohou spolužáci, tak abych nebyla moc přísná nebo naopak. Jen pro vaši informaci, zatím žádné výchovné problémy(myslím ty závážné) jsme nemuseli řešit, syn se věnuje koníčkům, venku se netoulá, ale občas si domlouvají se spolužáky nějaké akce a podle něj je mnou stanovená doba návratu domů oproti druhým brzy. Děkuji za Váš čas a odpověď. Eva

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 16 roky
MIlá Evo, pravda je, že společenské normy života se v posledních desetiletích velmi změnily. Zákon sice dovoluje klasifikovat pohyb dětí a mladistvých za potulku a obžalovat zákonného zástupce za zanedbání mravní výchovy dítěte, ale v praxi se tato možnost běžně nepoužívá. Zvyklosti v komunitě nezletilých se částečně liší i dle místa bydliště. Obecně připomenu – 15letý člověk je již osobou velmi rozvinutou a vědomou, důležitější než vnější výchova je v tomto věku již sebevýchova. Vy jste synovi dala jistě dobrý základ, ted je na čase důvěřovat tomu, že váš vklad se zúročí… Píšete, že se synem nebyly výchovné potíže, proto doporučuji opravdu důvěřovat jeho zdravému jádru. Důležité je rozvíjet komunikační důvěru mezi vámi, aby si s vámi povídal o tom, co prožívá… tato důvěra je důležitější, než striktně stanovené normy. Budte více kamarádkou než vychovatelkou, dávejte více dotazy než poučení, dávejte dotazy, které stimulují jeho sebereflexi… Držím palce. (můžete se objednat ke konkrétnější konzultaci)