anonym Personál zeptal se před 12 roky
Dobrý den paní doktorko, prosím Vás o radu ohledně manipulace. Jedná se přímo o mě – manipulátorku. Chtěla bych se toho zbavit, nechci takovou povahu mít. Je mi 43 let, mám dospělé dítě, 7 let mám přítele, který mi nyní řekl, že s ním manipuluji. Přečetl si totiž článek o manipulaci, poslal mi ho a opravdu jsem se v něm našla. Teď nevím, zda mám vztah ukončit, zdá se mi "přechozený", podle článku úplně jasně. Usoudila jsem, že se tak chovám z důvodu nízkého sebevědomí, nemám radost ze života, jsem otrávená, unavená, připadám si stará….. Vypíši Vám ve zkratce 5 znaků, o kterých se píše a jaké mám – všechny, bohužel. 1. odmítám přijmout zodpovědnost, ať se stane cokoli negativního, je to chyba partnera, ne moje. 2. dokáži vzbudit v partnerovi pocit viny. 3. nedovolím mu se přiblížit, on udělá krok, já couvnu. Partner chtěl vztah ukončil, dokázala jsem ho přesvědčit o opaku, ale časem se vše vrátilo do starých kolejí. 4. vzbudit v partnerovi pocit, že neustále zklamává. 5. partner neví, co vlastně chci, protože to nevím ani sama, definuji své požadavky nejasně. Můžete mi prosím poradit, jak to řešit, jak řešit sama sebe a stát se lepším sebevědomým člověkem bez manipulátorství? Také jsem začala žárlit, vyčítám mu vlastně už předem, že se na nějakou ženskou jen usměje. Přítel měl před rokem vztah, o kterém mi řekl po jejich tříměsíční známosti, pak se chtěl se mnou rozejít, ale "natáhla" jsem ho zpátky, s dotyčnou se hned rozešel. Chtěla jsem mít vztah jako dříve, ale stále na ten jeho úlet musím myslet, vrací se mi to a nedokážu odpustit. Nevím, zda má takový vztah budoucnost a význam. S tou paní si totiž během krátké doby plánoval společný život, respektive ona, protože má dvouleté dítě a hledá pro něho tatínka. Jenže on z toho vycouval a myslím, že se mu hodilo, že chci, aby byl se mnou. Utekl od zodpovědnosti a té paní i dítěti také ublížil. Snažím se mu věřit, ale dá se to vůbec? Není to vůbec stejné jako předtím, oba jsme se změnili, teda spíš já, on se snaží, ale zřejmě ho odrazuje moje chování a taky už nebaví. Občas se neudržím a hodím výčitku. Nebydlíme spolu, vídáme se pouze o víkendech. Nevím zda by bylo dobré sestěhování, mluvíme o tom, ale nevím, pomohlo by to? Děkuji Vám moc za ochotu a Váš čas. Anna

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 12 roky
Milá Anno, důležité je pořešit sebe… oceňuji, že jste své zrcadlo uviděla a neodmítla ho, proto věřím, že máte šanci… potřebujete se smířit s tím, že občas se i vám něco nepovede, že to není důvod, proč se odsoudit a nemít se ráda… věci se prostě dějí a mají své následky a není třeba hledat viníky. Když se naučíte věci pozorovat a nesoudit, uleví se Vám. Zrovna tak doporučuji, abyste vnímala vztah mezi vámi a neřešila, proč není s tou druhou. Milá Anno, když budete chtít na některých věcech pracovat společně, ozvěte se. Podpora bývá příjemná. Přeji vše dobré.