Dobrý den, Potřebovala bych se zeptat na chování ohledně jednoho z mých „svěřenců.“ Dělám au pair a starám se o dva kluky, pětileté dvojčata. Jeden z nich má ale problémy se zvládáním svých emocí. Když jsem tu byla nová, vůbec neposlouchal, byl hrozně agresivní, ale nakonec jsem přišla na to, že si jen vynucoval pozornost, které se mu asi tolik nedostávalo (oba rodiče jsou lékaři a hodně pracují). V září nastoupili kluci do školy (5 jim bylo v říjnu). Kluk často brečí, že úkoly dělat nechce a chce si hrát (na hraní máme cca půl hodiny až hodinu denně). Před Vánoci se na mě kluk upnul, kolikrát mě oslovil „mami“, často brečel jen proto, že chtěl obejmout. Na Vánoce jsem odjela a vrátila se po 14 dnech a byla jsem v šoku. Kluk začal zase špatně mluvit (hrozně drmolí, špatně vyslovuje – mluvil takhle v září/říjnu, pak začal mluvit hezky), byl ukňouraný mnohem víc, než obvykle, ale jeho teta, která tu na Vánoce byla, říkala, že než jsem přijela, byl strašně hodný, problém byl akorát v tom, že byl neskutečně zamlklý. Během týdne až dvou se nám podařilo zbavit se bezdůvodného kňourání a brečení, ale kluk je závislý mnohem víc na mě než na rodičích; když se něco stane a chce utěšit, většinou jde za mnou, i když jsem to třeba byla já, kdo mu vynadal. Teď se ještě začíná mlátit. Když se mu řekne, že něco dělat nesmí, nebo že něco dělá špatně, když je naštvaný, začne se pěstmi mlátit do obličeje a na otázku, proč to dělá, nereaguje. Často o sobě taky mluví špatně: že je špatný kluk, že je odpad, apod. (To prý mu říkají děti ve škole, ale paní učitelky mi řekly, že si s dětmi hraje hezky a problémy tam žádné nemá.) Dneska mu bylo vytknuto, že se chová špatně, protože celý den na všechny křičel, nadával a brečel víc než obvykle, což ho zase rozrušilo, začal brečet, mlátit se a vyvrcholilo to tím, že se během večeře (kdy pořád ještě brečel a rodičům se moc nedařilo ho uklidnit) pozvracel. Nejsem si moc jistá, co bych s ním měla dělat. Bojím se, jak zareaguje, až za pár měsíců nadobro odjedu a jak s ním zacházet po tu dobu, co s ním ještě budu. Taky mě napadlo, jestli by třeba nemohl mít nějakou poruchu, i když vím, že to se dá těžko říct na dálku. Budu vděčná za jakoukoli radu, protože jsem toho na internetu celkově moc nenašla, ale hrozně ráda bych ho odnaučila toho mlácení a pomohla mu trochu kontrolovat emoce, jen nevím, jak na to a rodiče se o tom moc bavit nechtějí.

Milá Veru, je sympatické, že se o děti zajímáte. Výchova, provázení lidí dětstvím je někdy náročná věc, je dobré pročíst nějaké knihy o výchově o dětech a pak je třeba vědět, že v mnoha situacích jsme jen klidní průvodci. Váš chlapec má vskutku nějaký problém, přijde čas, kdy bude dobré řešit to psychoterapií… možná i dětskou, možná až později. Možná že rodiče by se mohli poohlédnout po homeopatikách, po Bachových esencích – občas tyto postupy pomohou. Vy můžete zkusit dělat s ním dětské psychohrátky s cílem přijmout sebe – např. namalovat svého vnitřního např. vztekálka ale taky toho hodnýho kluka. Vztekálka bychom mohli nechat usnout… je to na vaší fantazii, existují některé principy, které by bylo vhodné dodržet… můžeme si třeba zavolat přes Viber. Držím palce.