Dobrý deň, potrebovala by som poradiť s určitým mojim problémom. Dúfam, že nevadí, že píšem zo Slovenska :) mám 20 rokov, v detstve som si prešla na ZŠ šikanou. Teraz trpím sociálnou fóbiou a anxióznou neurózou. Snažím sa bojovať so sebou, nemám problém komunikovať s ľuďmi, ktorých už aspoň trochu poznám. Avšak mám veľké problémy pri kontakte s novými ľuďmi, väčšinou sa len ticho usmievam, nič nehovorím. Som uzavretá, pri nejakej otázke zo strany nového človeka sa uzatvorím ešte viac, ako keby celý svet išiel nejak mimo mňa. Keďže môj manžel je cudzinec, som veľa v kontakte aj s jeho rodinou a komunikovať musíme v cudzom jazyku. Ich jazyk ovládam tak, že by som základnú konverzáciu zlvádla v pohode a anglicky viem takmer dokonale (študujem ju). Napriek tomu s nimi neviem komunikovať, hanbím sa prejaviť sa (obzvlášť v cudzom jazyku). Veľmi by som si priala byť tak "normálna", že nebudem mať problém zavtipkovať s nimi, prehodiť zopár slov, zabávať sa, byť jednoducho v pohode a uvoľnená a nie stále striehnuť, ako na mňa kto pozerá, kto si o mne čo myslí a ako sa "určite" strápnim. Veľmi ma môj problém trápi, mám veľkú podporu zo strany rodiny, navštevujem psychologičku. Zatiaľ však nevidím veľký posun. Chcela by som Vás poprosiť aspoň o nejakú radu a informáciu, do akého času by sa dalo týchto problémov aspoň čiastočne zbaviť. Ďakujem!

Milá Silvi, v dotazu před vámi jsem uvedla několik odkazů, můžete se na ně také podívat. Pokud s psycholožkou pracujete pouze verbálně, ke zlepšení to chodí pomaleji. Sežente si knihu: Poznej svůj strach a překonej ho. Můžete v něm najít inspiraci. Také doporučuji uvědomit si vždy, když situaci zvládnete, zapsat si ji do sebe jako dobrou zkušenost, která k vám patří a bude se opakovat… Taky je potřeba přebudovat vztah/závislost na hodnocení druhých. Je potřeba vydat se na cestu odvahy a síly. Držím palce.