dOBRÝ DEN, PROSÍM O RADU V NÁSLEDUJÍCÍ ZÁLEŽITOSTI: Se svým mladším synem ( 25 let) jsem si vždy výborně rozuměla a měla jsem s ním kamarádský vztah. Problémy ale začaly, když se syn osamostatnil. Bydlí v bytě, kde platí poměrně vysoký nájem – radíme mu, aby se odstěhoval a koupil si vlastní nemovitost a dával tak peníze do něčeho co bude jednou jeho. Rozešel se s dívenkou, s níž chodil velmi dlouho – téměř sedm let a to kvůli jiné dívce, kterou si do bytu hned nastěhoval. Nyní , po půl roce jejich soužití ta dívka odešla, neboť se objevila třetí dívka.( ta je jen vyučená – barmanka, obě před ní byly absolventky VOŠ, i syn VOŠ dálkově studuje) Nechápu, jak může být syn tak naivní a kvůli někomu absolutně rozbořit současný vztah. Navíc jsem zjistila, že pokud je mu smutno, píše té své první a dlouhé lásce, která neví, co si má o tom myslet. Syn mi v tomhle ohledu nepřipadá " normální". Náš vztah je nyní napjatý, stále žiji ve strachu, co syn zase udělá. Syn podniká – dováží na objednávku ojeté automobily. Manžel je živnostník, má vlastní autodílnu a syn podniká jakoby vlastně s ním. I tam ale panují neshody, manžel je z celé spolupráce velmi nešťastný, neboť syn je zbrklý, hodně utrácí a manžel tak na něj doplácí. Prosím, poraďte mi, jak se zachovat v situaci, kdy syn stále střídá partnerky, a taky jaký máte názor na podnikání syna s otcem. Děkuji Vám

Milá maminko Vladko, je třeba ukáznit své pečovatelské sklony vůči synovi a přijmout jeho dospělost. Říci svůj názor sice můžete, ale nejste-li tázani, doporučuji říci ho maximálně 1x. Nejlépe uděláte, když mu dáte najevo, že mu věříte, že se o sebe dokáže dobře postarat. Přestože vaše obavy chápu, svou péčí a starostmi můžete paradoxně dosáhnout opaku, budete-li v klidu, nic nezkazíte, protože on nese odpovědnost za svůj život včt. případných náročných situací (ve vašich očích – chyb – lépe však chápat jako jeho životní zkušennosti…) Ohledně hospodaření v podnikání by si měli otec a syn jednoznačně vymezit pravidla hospodaření (dělba práce, zisku…). Nelze, aby syn prohospodařoval otcovy zisky, tím je synovi umožnováná nezodpovědnost, nedospělost. Pro dospělé děti je většinou nejlepší, dáte-li jim důvěru (i v situaci, která pro vás vypadá jako nedůvěryhodná) a pošlete je vstříc životní samostatnosti (se vším všudy) Hodně odvahy přeji