Dobrý den, potřebovala bych poradit ohledně mojí mámy. Je závislá na internetu, konkrétně na sociálních sítích. Začalo to asi před 8 lety, kdy hledala svého kamaráda z dětství na skypu. Od té doby se to začalo zhoršovat, přestala se starat o domácnost, chodit do práce (i když nikdy moc nepracovala, a když, tak jen krátce), přestalo jí zajímat co se děje ohledně nás (mám ještě mladší sestru, 18 let), dokonce začala zanedbávat i hygienu. Už dříve, když jsme byli ještě malé, měla problémy s depresemi, které jí provází celou dobu. Není na ní spolehnutí, je nedochvilná, nedokáže se od PC odtrhout. V současnosti je to tak, že má výkyvy nálad, které se nám zdají být v intervalu (podle úsudku jedné naší známé, psycholožky – pí PaedDr. Marie, která u nás byla a s mámou si povídala, to vypadá na maniodepresivní psychózu. Poradila nám, že jediné co můžeme samy udělat, je, zpříjemnit jí prostředí doma – úklid apod., ale to je těžké, jelikož jsme už tak obě dost vytížené a nestíháme udělat vše). Není schopná si udělat jídlo ani pro sebe, natož uvařit. Celé dny i noci jen sedí u počítače, pije kafe a kouří. Má problémy se spánkem. Spí max. 4-5 hodin denně. Někdy má lepší dny, kdy třeba jede i do města, uklidí nebo uvaří, má tendence si hledat práci, je až moc akční, vymýšlí, plánuje na roky dopředu. Nikdy jí to ale nevydrží déle než pár dní. Během dejme tomu dalších týdnů, přichází opět období depresí, uzavření se do sebe, nekomunikuje. Když to probíráme s tátou, neví co s ní má dělat. Říká, že jí miluje a zavírá před problémem oči. Je na ní milý, snaží se dělat první poslední, aby se jí zavděčil, přestože si toho vůbec neváží. Posílá příspěvky na její zeď na FB, jen proto, že to po něm vyžaduje. Když to neudělá, je na něj naštvaná, říká že jí nepodporuje, že se odstěhuje a že se už stejně chce dát dávno rozvést. Takže to dělá jen, aby měl doma klid. Je už tak dost vytížený (firma, dům, děti, MÁMA) a na jednu stranu ho chápu, ale tím ničemu nepomáhá a problém se zhoršuje. Čeho se bojíme, je, že si může něco udělat. Myslím, že už se dvakrát stalo, že odjela pryč a pak tátovi posílala sebevražedné sms. Naštěstí to ale zatím dobře dopadlo. Zatím bydlíme obě v domě s rodiči, ale zanedlouho se budu stěhovat a sestra nejspíš brzy taky. Ani jedna z nás už to moc psychicky nezvládá, nedokážeme se s ní normálně bavit, začínáme na ní být alergické. Navíc, s ní se ani bavit nejde, jelikož celý její svět je virtuální. Co není na FB , jakoby neexistovalo nebo se jí netýkalo. Takže táta s ní brzy zůstane doma sám. Ona sama si nejspíš uvědomuje, že není v pořádku. Už jednou u psychologa byla, ale špatně jí diagnostikoval a předepsal prášky, které její stav ještě zhoršily. Od té doby se bojí jít k psychologovi. Je na ní vidět, že se trápí a nezvládá svůj stav. Prosíme o radu co s tím máme dělat, jak jí pomoct?

Milá Anetko, pro děti je náročné dívat se na rodiče, kteří "padají", jsou autodestruktivní. Je příjemně lidské, chut pomoci druhému, ale… pomoci můžeme jen tomu, kdo o to stojí, kdo i sám chce tvořit konstruktivno. Pomáháme-li jindy, je to vlastně i naše autodestrukce, protože naše energie padá do černé díry. Vím, že je to těžké, ale i rodinná pouta je třeba přetavit na vztahy člověk – člověk. Je potřeba, abyste mámě i tátovi popřáli život, který si vybírají a respektovali, že k důstojnosti každého člověka patří schopnost unést svůj život/osud. Nelitujte nikoho, není to důstojné (určitě také nechcete být objektem lítosti). I když máma a táta žijí život jiný, než byste si přála, máte právo žít štastnější život. Přijměte toto požehnání od láskyplné Mistryně Roveny. Držím palce. (psycholog pracuje terapeuticky; psychiatr MUDr.předepisuje léky)