anonym Personál zeptal se před 11 roky
Dobrý večer, s manželem žijeme již 30 let. Děti už "vylétly" z hnízda, žijeme jen spolu. Já jsem vesměs věčně dobře naladěný člověk, který nemá rád zbytečné neshody a dusna, můj manžel se poslední roky dost změnil a stává se z něho protiva, kterému vadí téměř všechno. Ani ne tak u mě, ale obecně, ve společnosti okolo….prostě jsou všichni kolem blbci, nevzdělanci, používá výrazy, které ani nebudu psát, prostě vulgární slovník. Na zprávy se s ním raději nedívám, stejně polovinu neslyším, protože to muž "komentuje". On má pořád pocit, že on musí chápat všechny a všechno a jeho nechápe nikdo. Všechno ho vytáčí a pak já řeknu, že se mi to nelíbí, a jeho ještě více vytočí, že se – jako vždy- zastávám všech okolo a nejsem na jeho straně a je oheň na střeše. Pokud se zmíním o tom, že by měl vyhledat odborníka se svým problémem, tak prý ano, ale já tam musím taky, protože divná jsem já. Jsem už unavená a nevím, co s tím. Abych byla spravedlivá, manžel je člověk, který mi byl vždy oporou a umí se postarat o rodinu, mám ho pořád ráda, právě o to víc mne jeho proměna trápí. Děkuji za odpověď.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 11 roky
Milá Pavli, chápu, že je únavné být s negativistou. A ted trochu psychologie: každý potřebuje být chápán, takže atmosféra doma by se uvolnila, kdybyste zaujala postoj: chápu, že ti ostatní připadají jako blbci, je to tvoje právo. To, že vyjádříte pochopení s ním, neznamená, že si to myslíte taky. Váš názor však v tuto chvíli není nutný, pokud je cílem zklidnění manžela. Bylo by zajímavé zjistit, z jakého důvodu potřebuje váš muž svět takto vidět. V čem ho ten svět ohrožuje, protože agrese je obvykle obrana. Návštěvě psychologa bych se nebránila, můžete tam zajít spolu, protože podle všeho oběma na manželství záleží a pro psychologa je užitečné vidět, jak druhého vidí okolí. Podle situace mohou následovat individuální schůzky. Přeji vše dobré.