Dobrý deň, nie som si istá, či píšem na dobré miesto, ale žiadne vhodnejšie som ako online poradňu nenašla, tak mi dúfam budete vedieť poradiť. Ide o jeden problém, ktorý by som nazvala "tykanie-vykanie". Mám 20 rokov, no vyzerám ešte omnoho mladšie (okolie mi tipuje tak max 15-16) :D momentálne som začala učiť detičky angličtinu a zo strany rodičov detí som sa stretla s rôznymi prípadmi a chcela by som vedieť, ktorý z nich je spoločensky podľa etikety správny a ktorý nie. Uvediem príklady, jedna mamička ma pozná už dlhé roky odmalička a preto mi automaticky tyká, čo mi nevadí. Na druhej strane je mamička, ktorá ma predtým vôbec nepoznala a tyká mi úplne automaticky. Ja jej samozrejme ako o dosť staršej slušne vykám :D tretí prípad je mamička, ktorá sama navrhla obojstranné tykanie – keďže to navrhla, prijala som ho. No a potom je tu štvrtý prípad – niektoré maminy mi stále vykajú a síce mi to najprv celkom dodalo sebavedomie, že si ma niekto váži, ale na druhej strane by som asi chcela, aby ma oslovovali familiárnejšie – nepotrpím si na to a pripadá mi celkom čudné, že mi o toľko staršie ženy vykajú a cítila by som sa lepšie, keby mi tykali. Avšak neviem, aký spôsob na to zvoliť. Mám obavy, že keby som im povedala, aby mi kľudne tykali – možno by to brali, že aj ja chcem tykať im a to tak samozrejme nie je. Potom by som sa cítila strašne trápne (a tiež sa priznávam, že mám problémy s odmietnutím) :/ dúfam, že mi budete vedieť poradiť a trochu popísať, ktorý z uvedených prípadov bol správny, ktorý nesprávny, ako sa pri nich zachovať a pod. ĎAKUJEM vám veľmi pekne vopred! :)

Milá Sisi, druhá mamička nejedná správně (ona vám tyká a tykání vám nenabídla – jako hulváti někteří povýšení Češi, kteří takhle tykají Vietnamcům či Čínanům). V Čechách má tykání a vykání svůj význam. Vykání podporuje úctu. K vaší sociální roli učitelky úcta náleží a s tím i vykání ve světě dospělých a profesionálů. Takže je naprosto v pořádku, že vám ostatní vykají. Aby oni vám tykali a vy jim vykala by bylo naprosto nevhodné. Postupně přijměte svou dospělost. I když jste mladší, jste dospělá učitelka angličtiny. Přeji vše dobré.