anonym Personál zeptal se před 9 roky
Dobrý den, už tomu bude rok co se znám se svým kamarádem (20), na začátku května tohoto roku jsme se dali dohromady, bohužel asi po týdnu jsem o něm 14 dní neslyšela, neodpovidal mi na sms meil prostě nic.. Pak se tedy ozval s tim že měl depresi, že teď ji nějaké léky, dalších 14 dní jsme tedy travili spolu.. Pak přišlo to že se nechtěl vidět.. V chatu se choval nepřijemne.. Až jsem se s ním sešla s tím jestli se opravdu chce rozejit, mlčel bylo mu to jedno to mi řekl, po celou dobu jsem s ním držela kontakt aspoň po netu i když ne tak hodně, dost jsme se slovně provokovali. Když vše přeskočím tak jsem se mu snažila být celou dobu na blizku a pomáhat.. Teď asi před měsícem šel do léčebny s tím že je schizofrenik, dál jsme se normálně bavili, jednoho dne se začal chovat jinak, litoval toho že nejsme spolu, říkal mi že jsem jediný člověk který se o něj zajímá po celou dobu.. řekli jsme si že se mu budu snažit pomoct, silvestr by měl strávit se mnou, pokud teda bude moct mimo léčebnu.. Tento víkend jsme spolu komunikovali přes skype, v sobotu byl strašně milý a v neděli.. choval se nepříjemně, měl opravdu špatnou náladu.. jenže zkuste v takovou chvíli pomoct, akorát jsem byla já ta špatná, teď se semnou zas nebaví, potřebuju vědět jak se chovat v takových situacích, nechci mu ubližovat ba naopak pomoct, neumím nikde na internetu najít článek, ke by se rozumně vysětlilo jak takovým lidem pomáhat, on není ve fázi kdy by někomu ublížil.. Poznala jsem jeho osobu z jiné stránky, to co byl opravdu on, v tom květnu se mi prostě otevřel.. ale to už se mi podruhé nepodařilo..

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 9 roky
Milá pomocnice, chápu, že ho máte ráda… pokud ho budete vnímat jako kamaráda, bude to pro vás jednodušší… schizofrenik – každý jiný – pokud by bylo možné, sejděte se s ošetřujícím lékařem, když s tím kamarád bude souhlasit a proberte s ním, jak to vidí on. Psychika je složitá, ano, s lidmi mohou "cvičit" různé emoce, energie… nezapomínejme, že jsme však každý za sebe zodpovědný, jak na sobě budeme pracovat… chcete-li být pro něj kamarádkou, neberte jeho výkyvy osobně, jen je pozorujte…mnoho nemluvte, nekomentujte… naučte se stáhnout… Život se schizofrenikem není snadný, protože se neví, zda se nemoc vrátí či ji nezdědí vaše dítě. Není to ale zcela beznadějné – u třetiny pacientů může dojít k úplnému vyléčení. U další třetiny se pak nemoc vrací a u poslední se projevuje dlouhodobě. Držím palce a myslete na sebe.