anonym Personál zeptal se před 10 roky
Dobrý den, chtěla bych Vás poprosit o radu ohledně problému, který mi komplikuje soukromý i profesní život. Odmala jsem nebyla příliš manuálně zručná, v kolektivu se mi smáli, vše mi dlouho trvalo a podobně. Tento problém do značné míry přetrvává dodnes. Některé pro ostatní banální činnosti se učím dlouho, jiné nezvládnu vůbec. Namátkově jmenuji řízení auta, veškeré ruční práce (naprostý vrchol mého umu je přišití knoflíku a i na to se musím pekelně soustředit), některé sporty (tenis, lyžování). Bohužel mi to do značné míry komplikuje nejen soukromý, ale i profesní život, protože pracuji v laboratoři (patrně špatná volba profese). Velmi často něco pokazím, věci mi padají z rukou a jsem z toho nervózní. Když vím, že mě druhý den čeká něco náročného, často v noci vůbec nespím a přepadá mě úzkost. Uvažuju i o rekvalifikaci, ale vůbec nevím, na co se dát. Bude mi 30 a netuším, jak začít odznova. Mám navíc rodinu, takže času ani peněz není nazbyt. Chci se zeptat, jak poznat, zda jde skutečně o dyspraxii a pokud ano, jak s tím bojovat. Další věc je, co dělat, aby to pochopili lidé kolem mě, především manžel, jeho a mí rodiče, kteří mě neustále osočují, že to dělám schválně. Neumím jim vysvětlit, že jsem opravdu tak moc nešikovná. Děkuji!

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 10 roky
Milá Sago, podle všeho se jedná skutečně o dyspraxii. Moc nerozumím tomu, že okolí to ještě nepochopilo… zkuste jim to v klidu nějak vysvětlit, že je přeci absurdní, abyste to dělala schválně… Bohužel radu, jak z toho ven, nemám, tématem jsem se nezabývala – jedná se o ne zcela propracované neurologické propojení mozek – svaly…, částečně mozkové centrum pro koordinaci pohybu, částečně by mohl pomoci http://www.agenturavlasta.cz/eeg Když mi zavoláte, můžeme se domluvit na informacích, co může být na kolik procent efektivní, včt. rekvalifikace. Mějte se krásně.