Dobrý den, je mi 22 let a jsem studentkou VOŠ, mám dlouhodobější duševní problém a už nevím jak z toho všeho ven. Vše začalo zhruba v mých 16 letech. Matka začala hodně “pít“ a otec jako řidič kamionu byl neustále pryč, takže celá péče o domácnost padla na mě. V mých 18 se rozvedli, což bylo vysvobozením. Jenže mladší sestra (o 3,5 roku) to nesla hodně špatně, chytla se party a nebyla s ní řeč. Matka si našla nového partnera, odstěhovala se a trošku se vzpamatovala. Otec si našel také novou partnerku, ale bohužel doslova zblbnul a také se odstěhoval z bytu. Po maturitě jsem se dostala na VŠ, jenže to také nebylo to pravé ořechové a po roce jsem studium ukončila. Shodou okolností v této době sestra otěhotněla a odstěhovala se k příteli, který je naprosto neschopný postarat se o rodinu a tak byly další problémy na světě. Na novou školu jsem se nedostala a práci jsem také nemohla najít. Takže jsem měla ještě finanční problémy. Po roce na úřadu práce jsem se dostala naštěstí znovu na školu, ale musela jsem se o sebe postarat sama. Rodiče už to nezajímalo a nyní se moc nevídáme. Toto léto jsem si nalezla brigádu, ale bohužel mimo domov. Takže jsem přespávala u přítele, se kterým se znám od mých 16 let a který mi se vším vždy pomáhal. Toho využil můj strýc, který mi neustále záviděl byt, ve kterém jsem zůstala sama a doslova mě vyhodil na ulici. Nejdříve jsem nevěděla, co mám dělat, ale naštěstí se řešení nalezlo rychle. Nastěhovala jsem se k příteli a jeho rodičům, se kterými naštěstí vycházím perfektně. Už jsem si myslela, že bude vše v pořádku a nemám nyní nijaký závažný problém, ale přesto nemohu spát, neustále se budím a ve škole se nemohu kvůli únavě soustředit. Tím pádem nemám takové výsledky jaké bych si představovala a každý neúspěch si najednou strašlivě beru. Bývám také hodně nemocná. Dokonce se to všechno začíná vkrádat i do vztahu s přítelem, hlavně to ovlivňuje náš milostný život. Jsem z toho smutná a nevím co mám dělat. Můžete mi prosím poradit??? Mockrát děkuji

Milá Maiky, asi se budu opakovat, ale na takovou starost, která se tvořila několik let, nemohu dát jinou radu, než doporučit pravidelnou spolupráci s profesionálem – nacházet, pojmenovávat a rozpouštět zdroje úzkostí a strachů. Také by se hodilo nalezení zdroje vlastní síly a spojení se s ním… Přeji dost rozhodnosti, odhodlání a vytrvalosti na cestě k harmonii sama se sebou. Ano, i návštěva profesionála stojí peníze – můžeš zažádat dotyčného o sociální slevu (u mne by to jistě možné bylo). Není jiná cesta než na sobě "máknout"… Přeji vše dobré.