Dobrý den, měla bych prosím dotaz z oblasti rodinné. Jsem svobodná maminka, synovi už jsou 2 roky a 2 měsíce. Co se týče jeho otce, je zapsán v rodném listě, platí řádně alimenty a co se týče návštěv, vždy tak 1-3x do měsíce malého navštíví. Jde ale o to, že malej je zvyklý přes dva roky pouze na mě a návštěvu svého otce bere spíše opravdu jako návštěvu, kde si spolu hrajou atd.. malej ho zrovna moc zatím neposlouchá, spíš se před ním předvádí a hrajou si.. do jednoho roku ho nějak moc extra nenavštěvoval, pak trochu víc začal, a teď kolem dvou let si usmyslel, že by s ním chtěl být víc a víc.. můj bývalý přítel teď přišel s tím, že by si ho začal brát i sám.. Ale přišel s tím, že by si ho vzal na týden na noc. Snažím se mu to vymluvit, protože pokud jde o dítě, bude to pro něho velká změna. Je zvyklý téměř 24 h jen na mě, i v noci mě volá a teď by byl v cizím prostředí a beze mě. Oficiálně je malý v mé péči, proběhl soud a ten ho svěřil mě. Ale bývalý přítel mi začal vyhrožovat soudem, že si snad zařídí víkendy atd. On bydlí v malém bytečku, kde má jednu velkou místnost, kde má obývák, zároveň ložnici i pracovnu v jednom, a vedle je malá místnůstka s kuchyňkou a vedle záchod.. Myslím, že nemá zrovna vhodné podmínky pro východu dítěte. Chci, aby měl malej svůj vlastní pokojík, tudíž nějakou místnost, kde bude mít svůj klid, svojí postel atd.. a to mu zatím nemůže nabídnout, protože má malý byt. Myslíte, že by uspěl u soudu s těmi víkendy? Mě nejde o to zamezit kontakt, jen chci, aby na to šel postupně a po pomalých změnách.. Ale tohle neslyší a vyhrožuje soudem.. Jak jsem psala, on přijede na hoďku-dvě a hrajou si spolu, ale neví nic o tom, jak se o něj postarat, jak mu připravit jídlo, jak se k němu správně chovat, neví o výchově dítěte nic.. A protože spolu nežijeme od doby, co se malej narodil, malej ho bere trochu jinak. já malého vychovávám přes dva roky sama, vím o něm naprosto vše.. Bývalý přítel naopak skoro vůbec nic.. Navíc jsou malému "jen" 2 roky a do tří let jsem já na mateřské a jsem tu od toho, abych se mu věnovala 24h denně, protože je ještě malý. Já nemám strach v tom, že když mu ho půjčím, že s ním bude v nebezpečí, ale že ho neobstará ostatním způsobem. Bývalýmu přítelovi jde o to, aby s ním byl sám, ale už nesleduje další věci, jak se o něj postarat. Navíc já mám auto, on ho nemá a neustále mi přikazuje, že mojí povinností je, abych ho vezla k němu domů (cca 12 km, bydlí v jiném městě). Může po mě chtít, abych ho k němu vozila, je to moje povinnost? Prosím o radu, jak se v této chvíli zachovat. Chci pro malého to nejlepší, aby na změny byl připraven a né ho takhle stresovat a hned, aby byl beze mě.. Od jaké chvíle by teoreticky mohl bývalý přítel zažádat o nějakou střídavou péči nebo tak něco, existuje i daná věková hranice? Děkuji za odpověď

Milá Petro, ajaj – to je stav :( Petro, je fakt důležité a i pro děcko vhodné, abyste nebyla jedinou pečující osobou… to je pak do života takový malý svět, děcko patří do komunity rodičů, tetiček, prarodičů… čím víc lidí má dítě rádo a s dítětem tráví čas i bez vás, tím lépe… jde o zvyk… Víte, navázání vztahů je důležitější než nejzdravější svačinka… Starostlivá a milá Petro, možná by bylo vhodné podívat se na své pocity a strachy… Jak to postupně dávkovat a jak konkrétně s otcem, to je věc složitá… Jen pamatujte, že boj přináší boj… Můžeme to probrat spíše osobně a třeba i s otcem. Budu se těšit.