anonym Personál zeptal se před 10 roky
Dobrý den, jsem 16 let vdaná a s manželem máme 3 děti. Náš vztah ale bohužel dlouhodobě nefunguje, prošel těžkou krizí, kterou manžel neustál – začal pít. Posledních 6 let jsme spolu už nespali, hádali se (párkrát i před dětmi), vyústilo to v tichou domácnost, což trvá už něco přes rok. Po jednom z jeho opileckých výstupů jsem byla nucena na něj zavolat policii (neuhodil mě, ale měla jsem strach – demoloval zařízení bytu…) To se stalo před půl rokem. Od té doby se manžel alkoholu nedotkl, ale já s ním nedokáži promluvit. Odešla bych už dávno, ale jsem na něm ekonomicky závislá, 10 let jsem byla doma s dětmi a nedaří se mi sehnat práci. Pracuji nyní jako OSVČ, takže bez příjmů nejsem, ale můj příjem nestačí na to, abych zajistila dětem bydlení a všechny potřeby. Manžel mě odmítá vyplatit ze společného jmění i jakkoliv finančně podporovat a teď dokonce začal vyhrožovat, že dá výpověď v práci a budu ho živit, když on 10 let živil mě. To, že jsem byla doma s dětmi mu tenkrát nevadilo, naopak mě v tom podpořil. Teď ale otočil a vyčítá mi neustále, jak mě živil a jak jsem se doma flákala. Aby toho nebylo dost, potkala jsem muže, do kterého jsem se zamilovala. Je o 14 let starší, vdovec, velmi hodný a pracovitý. Bojím se toho věkového rozdílu a nevím, jestli jsem tomu citu nepodlehla jen z důvodu své frustrace z nevydařeného rodinného života. Nyní jsem bezradná, co dál dělat. Bojím se odejít od manžela do nejistoty bez zajištění (v případě rozvodu počítám s tuhým bojem o majetek i o děti – ačkoliv je manžel nyní vídá prakticky jen o víkendu, protože je neustále v práci)? A jak se zachovat ke svému příteli? Ten mě samozřejmě žádá, ať se rozvedu. Mám strach, že kvůli věkovému rozdílu to mezi námi nebude fungovat. Já se snažím zachovat doma co nejnormálnější prostředí kvůli dětem, ale říkám si, jestli má cenu obětovat osobní štěstí. Ony za chvíli dospějí, odejdou. Mám obavy, jaké stopy v nich to všechno zanechá. Nemám nikoho, kdo by mi pomohl alespoň v začátku, kdo by mně vyslechl a poradil, nemám s dětmi kam jít.

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 10 roky
Milá Lucie, je na vás, zda budete sobě i druhým zpříjemnovat život s člověkem, se který vás spojují spíše konflikty a neucta nebo odejdete k muži, který vám, jestli tomu dobře rozumím, nabízí spolužití a podle všeho je to slušný člověk… Strach není dobrý rádce. Život je riziko… Když budete mít v sobě kus rozhodnutí, cesta se najde… Můžete zajít do poradny pro manželství a mezilidské vztahy si utřídit myšlenky nebo se stavit zde… přeji vše dobré.