Mám čtyřletou vnučku, která je ve střídavé péči rodičů. Bohužel moje dcera jí neustále vtlouká do hlavy nenávist k otci, jeho matce a zřejmě i ke mně, se mnou dcera nemluví, odmítne telefon, mail, samozřejmě i osobní jednání. Zeť je hodný, v životě neřekl malé o matce nic špatného.Malá začíná být z toho vyšinutá, klade otázky, proč maminku nemáte rádi, proč jste jí ubližovali a strejda /dcera má nového partnera, zeť nemá nikoho/ ji miluje. Rozchod manželů byl z 90% z viny mé dcery. Mohu pro malou něco udělat, aby z toho neměla špatnou hlavičku.

Milá Nopko, ach jo, kde se v dceři vzalo přesvědčení, že je třeba s lidmi bojovat a netolerovat je takové, jací jsou…? Podle toho co píšete mi to přijde "dost hustý". Zvážila bych, zda v dobrém nepoprosit o spolupráci sociálku (= OSPOD), která by zkusila dceři vysvětlit, že pro dítě jsou vhodné otevřené a tolerantní vztahy v rodině, třeba v široké rodině se všemi strýci a prarodiči… když ji naučí, že je v pořádku lidi nenávidět, může se to otočit jednou i proti ni…pokud možno, aby OSPOD ani nesdělil, že jste tam byla. Nevím, zda by byla možná i mediace… je složité ty věci narovnat… Jinak se musíte smířit s tím, že dcera si chce žít po svém… doporučuji chovat se klidně a mírně, mnohé nebrat osobně a udržovat vztah s vnučkou… Držím palce.