anonym Personál zeptal se před 15 roky
Dobrý den Můj syn mi byl při rozvodu před sedmi lety svěřen do péče. Jeho matka se o něj vůbec nezajímala. Znovu jsem se oženil a vytvořili jsme novou bezvadně fungující rodinu. Najednou se jeho matka po tolika letech ozvala, já jsem byl rád a všemožně jsem jí vycházel vstříc. Dokonce jsem ji i u nás ubytoval při její návštěvě syna. Najednou syna zpracovala tak, že on má dojem, že my ho vůbec nemáme rádi. Moji současnou ženu už nenávidí a tvrdí, že ji nikdy neměl rád. To ale není pravda, vždy se k ní choval, jako ke své vlastní matce. Obvinila nás z týrání dítěte za naše tresty, které jsme mu dávali, když něco provedl.Dosáhla toho, že on se chce k ní přestěhovat. Nechci mu omezovat styk s matkou, myslím, že by to bylo ještě horší. Chtěli jsme s ním navštívit poradnu, ale ona se to nějak dověděla a přesvědčila ho, že z něj chceme udělat cvoka, takže ani toto nepřipadá v úvahu. Je mu 11 let a já vážně nevím, co dělat. Zhoršil se i ve škole, prosím poraďte. Děkuji

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milý Mildo, odpověd nelehká. Budu psát heslovitě: - dítě po matce zjevně či ve skrytu duše stále touží – proto postavení náhradní mámy je snadno ohrozitelné - dítě, které pochybovalo o lásce matky, která se pak objeví, vnímá její náruč jako balzám - dítě má rádo oba rodiče (je-li mezi nimi v konfliktu, má-li si vybrat, je to pro něj zátěž – a může to vést i ke zhoršení ve škole) - bránit dítěti v kontaktu s rodičem, o který stojí, je nevhodné (a obrátí se dříve či později proti takovému rodiči) - vnímám, že jste rozumný muž a udělal jste to nejlepší, co jste v dané situaci pro syna mohl udělat - synovi neprospívá nejednotnost výchovy a přístup matky, která poštvává proti výchově otce, který nastavuje hranice – nesetkají-li se děti s hranicemi, stávají-li se oni vládci dospělým – neprospívá to ani jejich vývoji k dospělosti, ani společnosti… Doporučuji vám, zůstat vyrovnaným otcem (vybavte si energii otce, který vystupuje v příběhu návrat ztraceného syna… otec stojí, a důvěřuje cestě syna, syn mohl odejít, aby se mohl dospělejší vrátit…) Můžete sepsat svou starost a požádat OSPOD o spolupráci – z mého pohledu by bylo vhodné nařídit spolupráci matce s rodinným terapeutem – avšak, za postup OSPODu se nezaručuji… (kdyby se syn začal stávat nezvladatelný, začal vám vládnout, tak by odchod k matce byl vhodný, stojí to i za zvážení v případě, zda vám systematicky poškozuje manželský vztah… – s těmito postoji byste ho měl seznámit)