Dobrý den paní doktorko, prosím Vás o radu, pokud můžu jako matka ohledně dospělé dcery. Dcera má půlroční miminko po krátké známosti, žije s přítelem, otcem miminka. Ale…jeto namyšlený sebevědomý hulvát. Dceři je 25, on je o tři roky starší. Dcera velice hodná milá empatická veselá holka, všude oblíbená. Taková byla. Nyní je bez úsměvu, bez energie, bez vlastního názoru. Její přítel je ukázkový tyran, který ji psychicky totálně deptá. Je to mamánek, zvyklý jen dostávat, brát, vše pod nos, nesamostatný a hlavně si vůbec neváží ženských. Možná lidí obecně. Vše zná nejlíp, ve všem dokonalý, ale přitom ničeho nedosáhl, v ničem nevyniká. Komplexy si vybíjí na holce. Hodně posiluje, hlavně svaly…. Je chytrý, ale úplně bez praktického myšlení. V dětství se mu oběsil tatínek, prý mamku mlátil a hodně pil. Maminka si našla skvělého hodného chlapa, který ho se sestrou vychovával. Tak skvělé rodiče má a on je totální kretén. Dceru ponižuje, hlavně přede mnou. Například on zlomil svůj klíč, ale dceru vypucoval, scéna jako blázen, že mu ho nesjela nechat udělat. Nebo převážel kameny na kolečku, které nechal tlačit do schodů dceru a ještě jí nadával ať zabere, pak jí vynadal, že je úplně blbá, že něco špatně chytla a že to teda udělá sám. (chlapskou práci) a že je zvědavý , co bude k večeři. Stylem, že má za něho odřít práci, starat se o mimino a u toho vařit. X krát jsem u jejího ponižování byla. Dcera je ticho, zřejmě se ho bojí. Ona hubená vyčerpaná, on obr se svaly. A konečně můj dotaz, jak se jí dá pomoci, když ale sama nechce?? Zastává se ho a nevadí jí, že z ní dělá postupně nesvéprávnou osobu. Jako by jí vymazával mozek. Řekla mi, že nechce, aby dítě vyrůstalo jako každé druhé, v rozvrácené rodině. Tak to drží za každou cenu. Je otázka času, kdy k tomu psychickému týraní přidá fyzické. Co mohu jako matka dělat, jak dceři pomoci, zdá se mi úplně ztracená. On ji za nic nemá, že se stará a opravdu dokonale stará o dítě, o uklid, vaření, praní a sama jen hubne, možná z nervů, to nevidí. Za nic ji nepochválí, nepoděkuje, jen dává příkazy. Jsou spolu krátce a žádný cit, jak po třiceti letech spolu. Žádnou úctu k ní nemá. Děkovat jeho matce sice můžu, že z něho vychovala hulváta, ale to není nic platné. Ještě nutno dodat, že dcera je hezká a opravdu milá holka. Ale nevěří si. Bude radši poslouchat hovado, než by si časem našla hodného chlapa pro ni i dítě. Má zakódovanou dokonalou rodinu, ale nechce vidět, že takový člověk k tomu není. Děkuji Vám za Váš čas. Kamila

Milá Kamilko, ani z mého pohledu stav vaší dcery není optimální a chápu Vaši starost. Avšak je naší povinností dopřát každému jeho cestu, cestu, kterou si vybírá. Toto je třeba respektovat za všech okolností. Jen jeho duše ví, proč to dělá. Vy můžete říci dceři, jak to vidíte, když to po vás bude chtít, můžete ji nabídnout podporu, že ji podpoříte, když od něj odejde…. Ale myslím, že obě chápeme, že žena s malým miminkem miluje i muže, se kterým ho má… bohužel muž toho v tomto případě zneužívá… čas ji třeba přivede k jinému náhledu, že je třeba myslet i na svou energii a sebeuctu. Přeji vše dobré.