Dobrý den,chtěla jsem se Vás optat,co je manžel za člověka,jestli není možný,že trpní nějakou psychickou poruchou a nebo to způsobilo jeho dlouhé pití alkoholu. Jsem 37 let vdaná a manželství nebylo nikdy klidné a šťastné.Žádosti o rozvod manželství jsem parkrát podala,ale dokud žil tchán jsem se bála to uskutečnit,protože mi vyhrožoval,že přijdu o děti. Manžel je věčně bez nálady,neustále na mě řve,téměř denně,uráží mě,ponižuje.Jsem už v důchodě a to mu zřejmě vadí,nadává mi,že se celý den válím doma.Pracovala jsem jako účetní a starala se o rodinu a dvě děti vždycky úplně sama a tak si myslím,že důchod mám zasloužený. Mám hodně koníčků a tak se doma nenudím.On přijde domů lehne k televizi a nic doma nedělá,nedělal nikdy.A to je ještě často pod vlivem alkoholu.Víkend taky celý proleží,někdy nevyleze vůbec z postele,mě bere jako služku.Běda,jak po něm chci něco udělat,jsou práce,které přeci jen nesvedu.Řve na mě co si o sobě myslím,že ho pořád buzeruju a že mu nebudu organizovat život,že si on bude dělat co chce. Asi mi řeknete,proč se nerozvedu a neodejdu.Jenže to je právě ten problém.Důchod nemám tak velký,abych si pronajala sama byt a tento byt,který máme jsem koupila ze svého stavebního spoření do osobního vlastnictví a aby si mohl koupit syn vlastní byt ručíme tímto bytem na 15 let.Takže jsem tady jako ve vězení a někdy si myslím,že se z toho zblázním. Takže co s tím?Myslíte,že je manžel v pořádku?Zřejmě je závislý na alkoholu a také na televizi,kouká na ni pořád a na všechno,dokonce i když přijdou vnoučata má ji pořád puštěnou a nikdo ho nesmí rušit. Děkuji i za slova útěchy.

Milá E., je dobře, že máte koníčky, zájem o vnoučata, předpokládám že i známé, se kterými můžete mluvit a být mimo domov… K radikální změně nevidíte podmínky, tak nezbývá nic jiného, než se naučit v této situaci žít. Ano, osobnost vašeho manžela je deformovaná dlouhodobým užíváním alkoholu, není spolupracujícím a milujícím partnerem… doporučuji proto naučit se spolubydlení… i když chápu, že je přirozené očekávat od partnera spoluúčast na péči o domácnost, opakovaně máte zkušenost, že váš manžel to nedělá … je tedy třeba s tímto faktem počítat a zařídit se samostatně… pozvat si souseda, řemeslníka… Jezděte mimo domov, na návštěvu ke kamarádkám z mládí, s kamarádkami na chatu… můžete se podívat po okolí, zda nenaleznete byty pro důchodce – nevím,jak přesně se to nazývá, bývají někdy při domovech důchodců nebo při MÚ. Přeji dost síly a radosti v nelehké situaci…