anonym Personál zeptal se před 15 roky
Dobrý den, potřebovala bych poradit co udělat rpo svou maminku. Nežiji s ní v domácnosti již 9 let, co jsem se vdala. Mamka žije se svým druhým manželem, který se k ní vždy choval hezky a myslím že i v současné době dělá co může. Maminka je závislá na alkoholu. Tvrdím závislá, protože i přes některá naše upozornění a varování si začala alkohol shovávat po bytě aby jsme ho neviděli. K tom jsem nedávno zjistila, že si nechává asi od 4 lékařů předepisovat neurol, který bere každý den. Nevím tedy kolik tablet, jak silných, ale každodennídlouhodobé braní jiště zívislost vyvolá také. K tomu mívá bušení srdce, vysoký KT a podobně. Je stále nemocná, bere několikery antibiotika po sobě. Já vím že je problém psychický, nevím co ho vyvolalo. Zkouším s ní o tom mluvit, ale jak už to u závislých bývá, ona žádný problém mnemá, jen nemocná a unavená. utápí se dál ve svý ubohosti a lítosti. Je možnost člověka vzít a vpodstatě násilně nechat zavřít na psychiatrii. vím že pokud člověk nechce sám nemá léčba cenu, aleč nemohu se dívat jak se zabíjí. Mám dojít za obvodní lékařkou, protože sem přesvědčena že ona o tom všem neví a stále píše a píše recepty, o našem zdravotnictví si iluze nedělám, v žádném případě není v popředí člověk a jeho prvtní problém. Děkuji za odpověd

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 15 roky
Milá Jano, je těžké dívat se na nejbližší členy rodiny, kteří se z "našeho" úhlu pohledu ubírají nekonstruktivním přístupem k životu. Pro vás je důležité vědět, že jste udělala maximum pro to, aby mamimka život uchopila jinak – víc opravdu udělat nemůžete. Pak je třeba, abyste mamince dopřála život, který si vybrala – z nějakého důvodu jí to takhle vyhovuje. Věnujte pozornost své bolesti, když se na to díváte… to je vaše téma…. Lékaře informovat samozřejmě můžete, můžete mamince dát seznam kontaktů na profesionály, o kterých si myslíte, že by bylo dobré, aby navštívila (dle místa bydliště můžeme společně doladit takový výběr), také ji můžete informovat o svých pocitech a pravděpodobném vývoji vztahu – a to je zhruba vše, co v té věci můžete. Pokud je člověk svéprávný a neohrožuje sebe a okolí, není možné ho hospitalizovat bez jeho souhlasu. Pro vás by bylo užitečné dojít si párkrát k psychoterapeutovi urovnat pocity a myšlenky v té věci…(vnímám, že prožívání tohoto tématu má vliv i na kvalitu vašeho života) Přeji vše dobré