anonym Personál zeptal se před 7 roky
Dobrý den, prosím o radu – mám dceru 17 let. Ve škole prospívá, je pečlivá a svědomitá ( někdy až moc ), pořádkumilovná, možná trošku více citlivá…. Má bouřlivější pubertu – respektive – pokud ji nechám v klidu, vše probíhá ok, pokud po ní chci něco, co ze svého pohledu nepovažuje za důležité, tak začne problém – většinou se vehementně brání anebo se na požadavek vykašle a když ji to vyčtu, tak se většinou pohádáme…. V tomto případě je někdy dost drzá :-( …. Má problém s odchodem do postele – běžně chodí spát ve dvě v noci ( ráno v sedm vstává ). Taky občas pozdě večer cvičí na housle….z čehož jsem "na nervy" já, protože trnu, kdy na nás začnou bušit sousedé…. totéž občas s vysáváním… Nedá si říct…. Mám dojem, že má tendenci věci odkládat a pak se prostě stane, že to dohání večer…. Tvrdí, že má OCD ( což si našla na internetu )… Když chci, abychom zašly k psychologovi – odmítá, že ji stejně nepomůže…. Zkoušela jsem po dobrém i po zlém….ale marně… A aby u nás byl každodenně křik, na to nemám sílu…. Jsem matka samoživitelka…. Takže žijeme ve stresu ona ( že ji "nutím" ke změně výše uvedeného ) i já ( protože to ignoruje a také potažmo chodím díky ní pozdě spát…. )…. Před týdnem se stalo, že jsem večer zalehla a kolem půlnoci dcera přiběhla celá vyděšená….půl hodiny jsem ji držela třesoucí se a plačící v náručí….vůbec nevím, co jí vyděsilo…. Nakonec jsem ji dala Novopasit….tak se pak trochu zklidnila…. Pak usnula….zato já do rána nezabrala… Vyděsilo mě to… Snad je to jen důsledek těch nahromaděných nedospánků…..ale nerada bych něco zanedbala…. Občas mi tvrdí, že má úzkosti…ale z čeho a proč říci nechce…. Nevím, jak se v tom vyznat a jak postupovat dál…. Jak jsem psala – k psychologovi nechce. Moc děkuji za radu. HB

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 7 roky
Milá Hani, od desátého roku nabývá na významu sebevýchova, tzn. že v 17 letech je mnohé již na ni. Takže z vašich úst by byly na místě věty: "jak si život/ zdraví zařídíš, takový ho budeš mít." "za svoji psychiku jsi zodpovědná. Existují cesty, jak ji poznat a pracovat s ní. Zda je najdeš nebo se budeš celý život hroutit, to je tvoje volba. Nebudu tu pro tebe pořád." "Není v pořádku, abych řešila tvoje věci a už to dělat nebudu." "Když budeš chtít, najdi si psychologa nebo někoho podobného, ke komu bys chtěla chodit. V tom tě podpořím." Přeji vše dobré.