anonym Personál zeptal se před 6 roky
Dobrý den, problém se netýká mne, ale mojí mamky. Je to člověk, který si nepřipouští, že má nějaký problém. Takže se trochu bojím, že se ani nikomu do péče nesvěří. Matce je 54 let, přechod už má za sebou. Všechno si bere hrozně osobně, většinou se jedná o naprosté maličkosti. Má problém už s každým v okolí rodiny, nemá radost ze života, každý jí něčím buď naštve, nebo zklame. Nejhorší to bylo teď o Vánocích, sestry jí zklamaly, že se šly na Štědrý den projít. Já jsem jí zklamala, že jsem na svou oslavu narozenin nevařila oběd, ale pozvala jsem je jen na kafe a občerstvení. Otec jí také něčím naštval a dokonce i můj manžel a její strýc. Většinou se jedná o nepodstatné věci. Myslela jsem, že jí to po Vánocích přejde, ale ono to pokračuje dál. Já jsem teď v 30. týdnu těhotenství, už nereaguje na žádné pozitivní zprávy, většinou jen "kňourá" do telefonu, nemá z ničeho radost. Připadá mi, jakoby si hledala už sama záminky, aby mohla být naštvaná. Pro nás je to nepříjemné, už se jí bojíme i zavolat a něco říci, aby si to nevzala opět osobně. Nevíte, jakou by mohla mít diagnozu? Případně jak s ní jednat, aby si někam zašla? Děkuji, Petra

Mgr. Radana Rovena Štěpánková Personál odpověděl před 6 roky
Milá Petro, diagnoza – neurotik? problémy s přizpůsobením? deprese? Diagnóza není podstatná – je dospělá, vy za ni změnu neudeláte. Spíše budete muset popracovat své pocity vůči mámě – pocit zodpovědnosti za ní, pocit naštvání, lítosti… Držím palce. p.s.: pokud jste v konntaktu s její obvodačko, můžete ji poprosit,, aby s ní promluvila a nabídla antidepresíva. Můžete ji zkusit koupit nějakou inspirativní knihu… ale moc si od toho neslibujte https://www.knihydaniela.cz/neuveden-motivacni-diar-2019-zakon-pritazlivosti-v-praxi?gclid=CjwKCAiA4OvhBRAjEiwAU2FoJcIIoEedPf1SOJZ0UlTGSmYXOiYSlHkykKoi2VH-8mU4OqnVQ5xkexoCna8QAvD_BwE + knihu Čtyři dohody